Förmånsbiljett

Som anställd i Tomelilla kommun kan du få en billigare 30-dagarsbiljett från Skånetrafiken som personalförmån.

Vill du pendla smidigt och hållbart – samtidigt som du sparar pengar? Som tillsvidareanställd har du möjlighet att få en billigare 30-dagarsbiljett från Skånetrafiken som personalförmån, direkt i Skånetrafikens app. Biljetten skickas automatiskt till din mobil och du slipper tänka på förnyelse eller att stå utan biljett.

Förmånen är möjlig tack vare att Tomelilla kommun deltar i Skånetrafikens företagsprogram Komplett.

Viktiga datum

  • 15 augusti: Då kan du beställa din förmånsbiljett
  • 1 september: Då kan du aktivera din första förmånsbiljett

Har du frågor eller funderingar? Kontakta hr@tomelilla.se

Så fungerar biljetten

Du får en särskild periodbiljett, 30-dagarsbiljetten, via ett abonnemang som kommunen står för. Kommunen betalar halva biljettens pris. Du betalar inkomstskatt på den delen eftersom det räknas som en skattepliktig förmån. Resterande belopp av biljetten betalar du via ett smidigt nettolöneavdrag (det vill säga efter skatt).

Exempel:

Om en 30-dagarsbiljett kostar 1 000 kronor och du har en inkomstskatt på 31 procent:

  • Kommunen betalar halva priset på 500 kronor
  • Du betalar ökad inkomstskatt på 155 kronor (på kommunens del)
  • Du betalar via nettolöneavdrag 500 kronor

Kostnaden för dig som anställd blir alltså 655 kronor i stället för 1 000 kronor (i praktiken något mindre eftersom Tomelilla kommun deltar i företagsprogrammet Komplett).

Fördelar med förmånsbiljetten

  • Smidigt – biljetten skickas till din mobil via Skånetrafikens app
  • Automatiskt – förnyas varje månad så länge du har ett aktivt abonnemang
  • Prisvärt – billigare än att köpa privat
  • Hållbart – du väljer ett klimatsmart sätt att resa på

Så fungerar abonnemanget

  1. Biljetten skickas till ditt mobilnummer. Se till att det är korrekt i både anmälan och i Skånetrafikens app.
  2. Registrera ditt nummer under "Mina uppgifter" i appen.
  3. Minsta giltighetstid är 30 dagar. Vill du bara ha enstaka perioder måste du ange det.
  4. En ny biljett skickas tre dagar innan den gamla går ut. Du behöver själv aktivera varje ny biljett i appen.
  5. Ingen bindningstid. Abonnemanget kan du när som helst säga upp via hr@tomelilla.se.

Löneavdrag – när och hur?

  • Kostnaden dras från nästkommande månadslön efter att biljetten har skickats ut, oavsett om du aktiverar den eller inte.
  • Får du två biljetter samma månad dras båda på samma löneutbetalning. Det sker inte ofta, men kan hända eftersom en ny biljett skickas ut när det återstår tre dagar på den nuvarande.

Exempel:

Om du får en 30-dagarsbiljett den 1:a i månaden och aktiverar den direkt, skickas nästa biljett när tre dagar återstår – alltså runt den 27:e. Du kan då få två biljetter samma månad.

Så beställer du abonnemanget

Skicka ett mejl till hr@tomelilla.se med följande uppgifter:

  • Ämnesrad: Komplett
  • Ditt mobilnummer (dit biljetten ska skickas)
  • Ditt personnummer (för nettolöneavdraget)
  • Hållplatser du reser mellan (för korrekt zontäckning)
  • Din arbetsplats/enhet (för intern debitering)

Aktivering och appkrav

  • Ladda ner Skånetrafikens app: skanetrafiken.se/appen Länk till annan webbplats.
  • Logga in och registrera ditt mobilnummer
  • Aktivera biljetten i appen innan du reser
  • Du kan bara ha en oaktiverad förmånsbiljett åt gången, men andra biljetter (till exempel Sommarbiljetten) kan du ha parallellt

Fullständiga villkor

Läs mer om Skånetrafikens reseregler: Villkor för kollektivtrafik – Skånetrafiken Länk till annan webbplats.

Frågor och svar om förmånsbiljetten

Vem kan beställa en förmånsbiljett?

Alla tillsvidareanställda i Tomelilla kommun.

Kan jag låna ut biljetten?

Ja, enligt Skånetrafikens regler får du låna ut den.

Kan jag ha flera biljetter samtidigt?

Ja, men bara en oaktiverad förmånsbiljett åt gången. Andra biljetter (privata eller för tjänsteresor) kan förekomma samtidigt.

Kan jag beställa Sommarbiljett?

Nej, Sommarbiljett ingår inte i förmånsabonnemanget. Vill du köpa den, gör du det privat.

Hur pausar jag ett abonnemang?

Du kan antingen kontakta hr@tomelilla.se, eller låta en ny biljett ligga oaktiverad. Det går nämligen bara att ha en oaktiverad förmånsbiljett åt gången.

Hur avslutar jag ett abonnemang?

Mejla HR-avdelningen på hr@tomelilla.se om du vill avsluta abonnemanget.

Sigillet "Komplett" från Skånetrafiken i grönt, med bakgrund av lila "pågatåg".