Artikeln publicerades 22 oktober 2025
Möt Helena, Tomelillas nygamla kommundirektör
2003 gjorde hon sin första arbetsdag i kommunen. 22 år senare är hon chef över hela förvaltningen. Möt Helena Berlin, kommunens nygamla kommundirektör.

När Helena Berlin presenterar sig som den nya kommundirektören, brukar hon säga att hon har ”tränat på uppgiften”. Hon har haft en tillförordad roll flera gånger tidigare – nu kommer hon till jobbet som ordinarie.
– Jag har aldrig hoppat på nya uppdrag utifrån ett karriärtänk, det är mer möjligheten att kunna göra nytta som driver mig, säger Helena. Jag har ingen prestige i något alls, jag fokuserar på uppdraget och försöker hitta den bästa vägen för att lösa det smart och effektivt.
Efter 18 år som fältassistent i ett par andra kommuner, var det som projektledare för tre kommuner som blev porten in i Tomelilla. Det handlade om ett gemensamt alkohol- och drogförebyggande projekt med Tomelilla, Sjöbo och Simrishamn. Tomelilla var anställande kommun. Sedan dess har hon blivit kvar. Känd internt som en kollega som sällan säger nej till nya uppgifter och uppdrag, har hon sedan dess jobbat inom de flesta verksamheter.
– Jag har lätt för att se möjligheter och inte hinder. De erbjudanden som jag har fått, har varit lätta att säga ja till.
Värdegrunden är viktig
Under de senaste åren har hon haft tjänsten som tillväxt- och utvecklingschef. I uppdraget har hon haft en bred portfölj med allt från näringsliv och fysisk planering till hållbarhet, kundservice, projektutveckling och säkerhets- och beredskapsfrågor.
Som kommundirektör är hon ytterst ansvarig för att förvaltningen realiserar de beslut som politiken tar, men också att de underlag som besluten vilar på är fullständiga. Till det kommer att upprätthålla en hög servicegrad.
– Jag tittar varje dag ut genom fönstret för att påminna mig om varför jag är på jobbet. Det är dem utanför kommunhuset vi är till för – invånarna och näringslivet.
Hon återkommer ofta till värdegrunden och hur viktig den är för henne. Oberoende frågor eller uppdrag, är hon noga med att hålla fast vid den för att inte tappa bort sig själv.
– Jag vet att som kommundirektör har jag en yrkesroll. Och i den rollen ingår ibland att ta emot kritik för organisationens räkning. Det går inte att ta det personligt.
Ett prestigelöst förhållningssätt som främjar tillit
Även om Helena understryker att hon knappt haft en tråkig sekund hittills, så har de många åren i kommunen givetvis också ställt henne inför svåra situationer och uppgifter. Men med åren har hon hittat sin egen väg att ta sig igenom den sortens utmaningar.
– Jag försöker hitta något att greppa tag i som får mig att tänka: ”Hur kan jag göra något bra av detta?” Jag säger till mig själv att ju mer jag gör svåra saker, desto bättre blir jag på det. Då blir det lättare nästa gång.
Sedan flera år arbetar Tomelilla kommun aktivt med en kultur som främjar tillit, såväl i ledarskap och medarbetarskap som i samverkan med andra utanför organisationen.
– När du som medarbetare får mer förtroende så ökar handlingsutrymmet och vi får högre kvalitet i våra tjänster. Då tar vi vara på både kompetens och engagemang på ett bättre sätt samtidigt som vi minskar byråkratin och får ett gott arbetsklimat, påpekar Helena och fortsätter:
– För mig handlar det om att ha ett prestigelöst förhållningssätt. Vi har en enda förvaltning i kommunen och vi har gemensamma uppdrag att lösa tillsammans. Vi ska inte ha några stuprör. Vi vill ha en helhetssyn med medborgaren i fokus.
