Artikeln publicerades 31 oktober 2025

Ny organisation på kommunledningskontoret från 1 november

1 november inför Tomelilla kommun en ny organisationsstruktur på kommunledningskontoret. Två avdelningar slås ihop med Tomelilla direkt för att stärka service, utveckling och samverkan — samtidigt förstärks specialistkompetens inom bland annat näringsliv, exploatering och juridik.

Organisationsskiss över kommunledningskontoret

Från och med 1 november är kommunledningskontoret organiserat så här.

Från och med lördag 1 november genomför Tomelilla kommun en organisationsförändring på kommunledningskontoret. Syftet är att skapa en mer effektiv organisation med tydligt fokus på utveckling, service och samarbete.

– Med den nya organisationen stärker vi vår förmåga att arbeta gemensamt, effektivt och med ännu större fokus på utveckling och service. Vi skapar bättre förutsättningar för samarbete och för att ta tillvara all den kompetens som finns i kommunledningskontoret, säger kommundirektör Helena Berlin.

Ny avdelning för bättre samarbete

Förändringen innebär att Tomelilla direkt, kansliavdelningen (inklusive överförmyndarenheten) och kommunikationsavdelningen slås samman till en ny gemensam avdelning under ledning av kansli- och kommunikationschefen.

Både Tomelilla direkt och kansliet kommer att ha egna samordnare.

För att stärka den juridiska kompetensen i organisationen införs också en ny roll som kommunjurist, som kommer att rapportera direkt till kommundirektören.

Förändringar inom tillväxt och utveckling

Avdelningen för tillväxt och utveckling får en ny struktur. Tillväxt- och utvecklingschefen blir även chef för näringsliv och exploatering, som samtidigt får förstärkta resurser. Under Tillväxt och utvecklingsavdelningen bildas en ny enhet för hållbar styrning som samlar medarbetare som arbetar centralt med hållbarhetsfrågor och projekt. Enheten får en egen chef och är en stödfunktion för politik och förvaltning i lednings och styrningsfrågor.

Funktionen för säkerhet och beredskap, inklusive trygghetssamordning, kommer att organiseras direkt under kommundirektören.

– Förändringen är en del av vårt långsiktiga arbete med tillitsbaserat ledarskap och en sammanhållen förvaltning. När vi nu samlar kompetens och skapar tydligare ansvarsfördelning står vi bättre rustade för framtidens utmaningar, menar Helena Berlin och understryker att kommunen har en enda förvaltning som har gemensamma uppdrag att lösa tillsammans.

– Vi ska inte ha några stuprör. Vi vill ha en helhetssyn med medborgaren i fokus.

Vad händer nu?

Den nya organisationen börjar gälla den 1 november. Arbetet framåt kommer att handla om att tillsammans utveckla det tillitsbaserade arbetssättet och skapa bästa möjliga förutsättningar för service, utveckling och samarbete inom hela kommunen.