Inför semester och ledighet

Innan du går på semester eller tar ledigt är det bra att ordna vissa saker, som att hänvisa telefon och e-post.

Kom ihåg, du bär själv ansvaret för arbetsuppgifter som ska utföras under din semesterperiod. Stäm av med dina medarbetare, och säkerställ att de har tid och möjlighet, om de behöver hantera dina uppgifter eller ansvarsområden.

Hänvisa din telefon och e-post

➔ Så här ställer du in autosvar på din e-post.

  • Glöm inte att lägga in ett autosvar för din e-postadress.
  • Ange orsak och vilka datum du är frånvarande. Skriv också vart man kan vända sig om ärendet brådskar.
  • Det går också att vidarebefordra mail till en annan person eller till en funktionsbrevlåda.
  • Om du delar en gemensam brevlåda med kollegor så se till så att någon har koll på denna under ledighet.

Hur hänvisar jag min telefon?

➔ På telenor.se finns instruktioner för hänvisning i din telefon.

Komma åt e-post och Teams utomlands

Om du ska åka utomlands och behöver få åtkomst till Microsoft 365 (bl.a. e-post och Teams) behöver du meddela helpdesk@tomelilla.se. Detta gäller oavsett land du ska besöka utanför Sverige.

När du är tillbaka i Sverige meddelar du helpdesk igen så återställer de rättigheterna. Detta är ett sätt att skydda våra konton från dataintrång.

Ersättare i Raindance (fakturaportalen)

Du som hanterar fakturor ska lägga till ersättare i Raindance under din semesterperiod.

Du hittar instruktioner här. pdf, 290.3 kB.