Martin, kommunvägledare

Bild på Martin som sitter vid ett skrivbord

Har du varit i kontakt med Tomelilla kommun någon gång under de
senaste åren, är det stor chans att det är Martin Wassenius som varit
där - på andra sidan i luren, i informationsdisken, i mejlet eller i chatten.

Martin Wassenius kontor ligger i direkt anslutning till Tomelilla direkt, kommunens kontaktcenter. Det är inte Martins primära arbetsuppgift att ta emot besökare men det händer ganska
ofta att han inte kan låta bli.

– Jag älskar att inte veta vad som väntar. Det kan komma in någon som är arg över ett beslut och då vill jag gärna försöka vända situationen. Ibland handlar det om ett missförstånd,
det kanske faktiskt inte är så illa som man trott. Ibland kan vi lösa problemet och ibland handlar det bara om att visa medmänsklighet.

Martin är kommunvägledare med ansvar för budget- och skuldrådgivning, registratur och ungdomsrådet. Som registrator tar han hand om all post som kommer in till kommunen, både den
fysiska och digitala.

– Kommuninvånare hör oftast av sig digitalt medan den fysiska posten till
stor del består av beslut från myndigheter.

Oavsett form ska allt registreras och det det som kräver ett svar ska få ett svar.

– Ibland handlar det om att skicka vidare till rätt person men ganska ofta kan jag själv ta reda på svaret och återkoppla.

Hjälp med budget


Även i sin andra halva av tjänsten i Tomelilla kommun, som budget- och
skuldrådgivare, är mötet med människor centralt. Som kommun har man ett uppdrag från Konsumentverket att erbjuda budget- och skuldrådgivning och Martin och hans kollega får samtal varje dag.

– Det behöver verkligen inte handla om att man är i en svår situation, det kan också vara att man vill ha hjälp med att göra en budget när man vill flytta hemifrån, berättar Martin.

Han märker att olika abonnemang och onlineshopping är återkommande ämnen och menar att dagens snabba köptempo påverkar.

– Förr gick man till affären när man skulle köpa en ny telefon och hann kanske tänka efter på vägen dit. I dag sitter vi hemma och köper saker och tänker inte alltid på hur långa abonnemang vi
binder upp oss på.

En lättnad för många

När man träffar en budget- och skuldrådgivare på kommunen kan man också få hjälp att göra en ansökan om skuldsanering om man är överskuldsatt. Det kan till exempel handla om att göra upp en betalplan eller en annan uppgörelse.

Han berättar att det är en lättnad för många bara att berätta om sin situation men det är också många gånger svåra möten. Något han har stor erfarenhet av. Martin kom till Tomelilla kommun
2016 då han började som arbetsmarknadscoach med fokus på unga.

– Det var fantastiskt! Vi gjorde stor skillnad för många, dörren var alltid öppen och det var nog en
framgångsfaktor.

Simmat på elitnivå

Men innan dess har Martin, som länge simmade på elitnivå, varit simtränare, kock inom flottan på en båt som seglade över Atlanten och arbetat på anstalten Kumla samt på behandlingshem.

– Mötet med människor har alltid varit den röda tråden för mig. På Kumla fick jag verkligen lära mig att möta andra på riktigt. Jag fick otroliga erfarenheter där.

När kommunens kontaktcenter, Tomelilla direkt föddes 2019 var Martin en självklar rekrytering och här har han trivts sedan dess.

– Jag älskar att Tomelilla kommun är precis så lagom stor så att jag kan ha ett grepp om hela förvaltningen.