Artikeln publicerades 20 december 2024
Sammanträde 2024-12-16
Hantering av vård- och omsorgsnämndens underskott 2024
Vård- och omsorgsnämnden har inte fått kompensation för senaste tidens ökade volymer inom äldreomsorgen, vilket orsakar det större underskottet 2024. Orsakerna beror dels på en åldrande befolkning men sannolikt finns även mer komplexa orsakssamband såsom efterdyningar av pandemin och Regionens försämrade ekonomiska situation som sammantaget skapar behov av mer avancerad hemsjukvård och övriga omsorgstjänster. En genomlysning av verksamheten och fördjupade analyser av ledning, styrning och arbetsprocesser pågår.
I budget 2025, beslutade kommunfullmäktige om en permanent förstärkning på 11 miljoner kronor och en tillfällig förstärkning på 7 miljoner kronor. Trots detta väntas nämnden inte uppnå en balanserad budget för 2024. Det kommer att påverka kommunens resultat med samma summa, men resultatet för 2024 förväntas ändå överträffa det budgeterade.
Kommunfullmäktige beslutar godkänna ett underskott i vård- och omsorgsnämnden motsvarande 17 miljoner kronor för verksamhetsåret 2024.
VA-taxa 2025
Ny taxa för vatten och avlopp är föreslagen för 2025.
Kommunfullmäktige fastställer taxan för verksamhetsåret 2025. Nedsättning får göras och ”Avgiftsnedsättning vid läckage” läggs tillsammans med VA-taxan.
Nytt bibliotekssystem
Ett nytt bibliotekssystem ska sättas i bruk 2025 inom bibliotekssamarbetet i sydöstra Skåne. Investeringen om 150 000 kronor, saknas i kultur- och fritidsnämndens investeringar 2025.
Kommunfullmäktige godkänner ett underskott i kultur- och fritidsnämndens investeringsbudget 2025.
Partistöd 2025
Kommunfullmäktige ska varje år besluta om utbetalning av partistöd. Fördelningsprinciper finns i särskilt reglemente.
Kommunfullmäktige beslutar att för 2025 utbetala partistöd enligt: Moderaterna 98 281 kronor, Centerpartiet 68 854 kronor, Liberalerna 19 809 kronor, Kristdemokraterna 19 809 kronor, Arbetarepartiet Socialdemokraterna 98 281 kronor, Vänsterpartiet 29 618 kronor, Miljöpartiet de gröna 19 809 kronor, Sverigedemokraterna: 127 708 kronor.
Uppföljning av privata utförare
Kommunen ska enligt kommunallagen kontrollera och följa upp verksamhet som genom avtal lämnats över till privata utförare. I Tomelilla kommun har exempelvis en del av äldreomsorgen privata utförare.
Ett förslag på ett program för denna uppföljning har tagits fram av förvaltningen.
Kommunfullmäktige antar programmet.
Särskild beredning för organisation och arvode
Inför varje mandatperiod finns det behov att se över kommunens politiska organisation samt reglementet om ekonomiska förmåner till förtroendevalda. En särskild beredning med representanter från alla partier i kommunfullmäktige, bör ta fram ett underlag för beslut till mandatperioden 2026 – 2030.
Kommunfullmäktige beslutar att tillsätta en sådan särskild beredning. Den särskilda beredningen ges i uppdrag att lämna förslag på organisationsförändringar och ersättningsbestämmelser för förtroendevalda inför mandatperioden 2026-2030.
Våren 2026 ska kommunfullmäktige kunna ta beslut i ärendet förutom vad gäller antalet ledamöter i kommunfullmäktige – det förslaget måste lämnas in senast oktober 2025. Finansiering av beredningens arbete ska ske ur kommunstyrelsens buffert för oförutsedda kostnader.
Till beredningen valdes följande politiska representanter:
Kommunfullmäktige beslutar välja följande ledamöter:
Markus Hammarström (M), ordförande,
Anders Throbäck (S), 1:e vice ordförande
Per Gustafsson (SD), 2:e vice ordförande
Ingvar Karlsson (C)
Bo Herou (KD)
Carina Persson (L)
Per Widlund (V)
Britt Liljekvist Bröcker (MP)
Till sekreterare i beredningen utses kanslichefen.
Motioner
Förändra Mikaeli marknad
Socialdemokraterna, genom Sara Danheden, föreslår att kultur- och fritidsnämnden ser över konceptet för Mikaeli marknad i syfte att tillgängliggöra marknaden för fler besökare, föreningar och entreprenörer.
Kommunfullmäktige säger ja till motionens förslag.
Uppvaktning daglig verksamhet
Vänsterpartiet, genom Ingrid Bergh och Linda Ekelund, föreslår att alla som deltar i daglig verksamhet ska inkluderas i kommunens rutiner för avtackning och uppvaktning. I förvaltningens utredande svar, anges att daglig verksamhet inte är en anställningsform och syftet är inte att likställa insatsen med ett lönearbete. Förvaltningen ser också utmaningar i att inte likställa alla med insatser inom LSS.
Kommunfullmäktige avslår motionen.
Minska risk för arbetslivskriminalitet
Ida Bornlykke, Socialdemokraterna, vill att Tomelilla kommun minskar risker för arbetslivskriminalitet och människoexploatering i kommunala byggprojekt.
Motionären föreslår därför att Tomelilla kommun och dess bolag vid byggupphandlingar:
- ställer krav på att företaget som vinner upphandlingen ska utföra arbetet med främst egen personal
- kravställer en begränsning inom försörjningskedjan till högst två led under huvudleverantör
- kräver att företag med fler än 20 anställda har minst en lärling eller APU-elev per 20 anställda, även hos underentreprenörer
I sitt utredande svar, lyfter förvaltningen fram vikten av att kommunen inte tar sig an uppgifter som ligger på enskilda myndigheter, eftersom dessa har den rättsliga och faktiska kompetensen.
Ett av de större hindren vid offentliga upphandlingar är svårigheten med bakgrundskontroller på anbudsgivare och deras ägare.
Omfattningen av arbetslivskriminalitet genom underentreprenörer ovanlig i den kommunala vardagen. Kommunen har god tillsyn över sina projekt och adresserar eventuella orosmoment. Det nya ramavtalet för byggservicetjänster med kvalificerade underentreprenörer, bidrar ytterligare till att minska dessa risker.
Förslaget att företag som vinner en upphandling främst ska använda egen personal, är inte förenligt med lagen. Kommunen ställer dock krav på att entreprenören säkerställer att underentreprenörer följer samma regler som huvudentreprenören, särskilt vad gäller sociala krav som arbetsmiljö och arbetsrätt. Det går att ställa krav enligt förslagets intention, men en riskbedömning måste göras i varje enskilt fall.
Förslaget om att kommunen ska kräva att leverantörer har högst två led i försörjningskedjan är inte heller lagligt. Ofta har projekt med fler än två led en större omfattning än vad som är vanligt inom kommunala organisationer.
Det är möjligt att ställa krav om lärlingar och APU-elever, men inte alltid tvingande. Kommunen kan ge anbudsgivare som tar emot lärlingar ett mervärde vid utvärdering av anbuden. Att ställa olika krav på företag beroende på antal anställda, bryter dock mot principen om likabehandling.
Kommunfullmäktige anser motionen besvarad med förvaltningens yttrande.
Undersöka arbetslivskriminalitet inom upphandlade tjänster
Ida Bornlykke, Socialdemokraterna föreslår att kommunen tar fram uppgifter om hur mycket arbetslivskriminaliteten beräknas uppgå till ekonomiskt inom ansvarsområdet.
Motionären föreslår också att kommunen tar initiativ till att, själv eller tillsammans med närliggande kommuner, skapa en enhet med ansvar för uppföljning av alla kommunalt upphandlade tjänster.
Förvaltningens utredande svar anger att ta fram uppgifter om hur mycket arbetslivskriminaliteten beräknas uppgå till inom kommunens ansvarsområde, innefattar komplexa beräkningar som faller utanför kommunens kompetens.
Tomelilla kommun arbetar idag tillsammans med Ystads kommun och dess koncernbolag kring inköp och upphandlingsfrågor med erfarenhetsutbyte med grannkommuner. Inköpsenheten i Ystads kommun ansvarar för att utveckla rutiner för att följa upp avtal och säkerställa kvaliteten och de ekonomiska villkoren.
Flera åtgärder för att stärka kontrollen pågår redan. En ny enhet bedöms inte nödvändig då nuvarande åtgärder anses tillräckliga.
Kommunfullmäktige anser motionen besvarad med förvaltningens yttrande.