Artikeln publicerades 28 november 2024

Sammanträde 2024-11-27

Handlingsplan underskott vård- och omsorgsnämnden

Vård- och omsorgsnämnden prognostiserar ett underskott på 17 miljoner kronor för helåret enligt tertialrapport 2. Enligt kommunens regelverk, ansvarar nämnden för att hålla sig inom den budget som kommunfullmäktige fastställt. Vid prognostiserat underskott ska nämnden ta fram en handlingsplan inom fyra veckor som redovisar åtgärder och deras ekonomiska effekter.

Om budgeten inte räcker för att nå målen ska nämnden först försöka omdisponera resurser inom sin budgetram. Om detta inte räcker kan man begära ändrade mål och inriktningar hos kommunfullmäktige. Eventuella budgetökningar måste vara finansierade.

Förvaltningens handlingsplan löser inte budgetunderskottet för 2024 men minskar kostnaderna med 350 000 kronor under året. Åtgärderna påverkar 2025 års budget positivt med 3,35 miljoner kronor.

Kommunstyrelsen beslutar lägga ärendet till handlingarna.

Hantering av vård- och omsorgsnämndens underskott 2024

Vård- och omsorgsnämnden har inte fått kompensation för senaste tidens ökade volymer inom äldreomsorgen, vilket orsakar det större underskottet 2024. Orsakerna beror dels på en åldrande befolkning men sannolikt finns även mer komplexa orsakssamband såsom efterdyningar av pandemin och Regionens försämrade ekonomiska situation som sammantaget skapar behov av mer avancerad hemsjukvård och övriga omsorgstjänster. En genomlysning av verksamheten och fördjupade analyser av ledning, styrning och arbetsprocesser pågår.

I budget 2025, beslutade kommunfullmäktige om en permanent förstärkning på 11 miljoner kronor och en tillfällig förstärkning på 7 miljoner kronor. Trots detta väntas nämnden inte uppnå en balanserad budget för 2024, och kommunfullmäktige rekommenderas därför godkänna underskottet på 17 miljoner kronor. Det kommer att påverka kommunens resultat med samma summa, men resultatet för 2024 förväntas ändå överträffa det budgeterade.

Investeringar VA

Några av VA-verksamhetens (vatten och avlopp) investeringsprojektunder 2024 blir dyrare än beräknat.

Kommunstyrelsen beslutar godkänna ett underskott för VA-verksamheten under 2024.

VA-taxa 2025

Ny taxa för vatten och avlopp är föreslagen för 2025.

Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att fastställa taxan för verksamhetsåret 2025. Nedsättning får göras och ”Avgiftsnedsättning vid läckage” läggs tilsammans med VA-taxan.

Nytt bibliotekssystem

Ett nytt bibliotekssystem ska sättas i bruk 2025 inom bibliotekssamarbetet i sydöstra Skåne. Investeringen om 150 000 kronor, saknas i kultur- och fritidsnämndens investeringar 2025.

Kommunstyrelsen beslutar att föreslå kommunfullmäktige att godkänna ett underskott i kultur- och fritidsnämndens investeringsbudget 2025.

Kommunstyrelsens mål 2025

Inför sammanträdet, hade Allianspartierna och Socialdemokraterna tagit fram ett gemensamt förslag på mål för 2025. Sverigedemokraterna hade eget förslag på mål.

Kommunstyrelsen antog mål för 2025 enligt Alliansens och Socialdemokraternas förslag, med tillägget att kommunstyrelsens arbetsutskott får i göra redaktionella ändringar i textunderlaget.

Internbudget kommunstyrelsens verksamhet

Kommunstyrelsen beslutar anta internbudget 2025 där den totala ramen om 84 837 000 kronor fördelas:

  • kommundirektörens verksamhetsområde 68 869 000 kronor,
  • SÖRF och Miljöförbundet 13 168 000 kronor,
  • politisk verksamhet 2 800 000 kronor.

Partistöd 2025

Kommunfullmäktige ska varje år besluta om utbetalning av partistöd. Fördelningsprinciper finns i särskilt reglemente.

Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att för 2025 utbetala partistöd enligt:

  • Moderaterna 98 281 kronor
  • Centerpartiet 68 854 kronor
  • Liberalerna 19 809 kronor
  • Kristdemokraterna 19 809 kronor
  • Arbetarepartiet Socialdemokraterna 98 281 kronor
  • Vänsterpartiet 29 618 kronor
  • Miljöpartiet de gröna 19 809 kronor
  • Sverigedemokraterna: 127 708 kronor

Uppföljning av privata utförare

Kommunen ska enligt kommunallagen kontrollera och följa upp verksamhet som genom avtal lämnats över till privata utförare. I Tomelilla kommun har exempelvis en del av äldreomsorgen privata utförare. Ett förslag på ett program för denna uppföljning har tagits fram av förvaltningen.

Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att anta programmet.

Motioner

Motverka arbetslivskriminalitet och människoexpolatering

Ida Bornlykke, Socialdemokraterna, vill att Tomelilla kommun minskar risker för arbetslivskriminalitet och människoexploatering i kommunala byggprojekt.

Motionären föreslår att Tomelilla kommun och dess bolag vid byggupphandlingar:

  • ställer krav på att företaget som vinner upphandlingen ska utföra arbetet med främst egen personal
  • kravställer en begränsning inom försörjningskedjan till högst två led under huvudleverantör
  • kräver att företag med fler än 20 anställda har minst en lärling eller APU-elev per 20 anställda, även hos underentreprenörer

I sitt utredande svar, lyfter förvaltningen fram vikten av att kommunen inte tar sig an uppgifter som ligger på enskilda myndigheter, eftersom dessa har den rättsliga och faktiska kompetensen.

Ett av de större hindren vid offentliga upphandlingar är svårigheten med bakgrundskontroller på anbudsgivare och deras ägare.

Omfattningen av arbetslivskriminalitet genom underentreprenörer ovanlig i den kommunala vardagen. Kommunen har god tillsyn över sina projekt och adresserar eventuella orosmoment. Det nya ramavtalet för byggservicetjänster med kvalificerade underentreprenörer, bidrar ytterligare till att minska dessa risker.

Förslaget att företag som vinner en upphandling främst ska använda egen personal, är inte förenligt med lagen. Kommunen ställer dock krav på att entreprenören säkerställer att underentreprenörer följer samma regler som huvudentreprenören, särskilt vad gäller sociala krav som arbetsmiljö och arbetsrätt. Det går att ställa krav enligt förslagets intention, men en riskbedömning måste göras i varje enskilt fall.

Förslaget om att kommunen ska kräva att leverantörer har högst två led i försörjningskedjan är inte heller lagligt. Ofta har projekt med fler än två led en större omfattning än vad som är vanligt inom kommunala organisationer.

Det är möjligt att ställa krav om lärlingar och APU-elever, men inte alltid tvingande. Kommunen kan ge anbudsgivare som tar emot lärlingar ett mervärde vid utvärdering av anbuden. Att ställa olika krav på företag beroende på antal anställda, bryter dock mot principen om likabehandling.

Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med förvaltningens yttrande.

Arbetslivskriminalitet inom kommunens verksamhetsområde

Ida Bornlykke, Socialdemokraterna föreslår att kommunen tar fram uppgifter om hur mycket arbetslivskriminaliteten beräknas uppgå till ekonomiskt inom ansvarsområdet.

Motionären föreslår också att kommunen tar initiativ till att, själv eller tillsammans med närliggande kommuner, skapa en enhet med ansvar för uppföljning av alla kommunalt upphandlade tjänster.

Förvaltningens utredande svar anger att ta fram uppgifter om hur mycket arbetslivskriminaliteten beräknas uppgå till inom kommunens ansvarsområde, innefattar komplexa beräkningar som faller utanför kommunens kompetens.

Tomelilla kommun arbetar idag tillsammans med Ystads kommun och dess koncernbolag kring inköp och upphandlingsfrågor med erfarenhetsutbyte med grannkommuner. Inköpsenheten i Ystads kommun ansvarar för att utveckla rutiner för att följa upp avtal och säkerställa kvaliteten och de ekonomiska villkoren.

Flera åtgärder för att stärka kontrollen pågår redan. En ny enhet bedöms inte nödvändig då nuvarande åtgärder anses tillräckliga.

Kommunstyrelsen beslutar föreslå kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med förvaltningens yttrande.