Holistisk och mångfunktionell skolgårdsutveckling: En modellskolgård för hållbarhet
Projektet ska undersöka hur en skolgård kan utvecklas utifrån flera hållbarhetsperspektiv och därmed bli holistisk och mångfunktionell för barn i olika åldrar, skolverksamhet, lokalsamhälle samt utifrån ekologiska behov.
Tidsram: 2025-01-01 – 2027-01-01
Delfinansieras av: Movium Partnerskap
Deltagare: Representanter för skola, planering, förvaltning och utveckling.
Innovationsaspekt: utforska
Målet är att ta fram principer för en hållbar skolgård och skolgårdsutveckling generellt, samt specifikt att utveckla det nya skolområdet i Tomelilla som en modellskolgård i enlighet med såväl skolgårdsforskningen som munkmodellen (Doughnut Economics).
Projektet genomförs i form av en innovationsprocess för att ta fram en modellskolgård som är holistisk och mångfunktionell. Samverkan mellan forskare vid SLU och tjänstepersoner inom skola, planering, förvaltning och utveckling i Tomelilla kommun utgör grunden för projektets gemensamma kunskapsutveckling. Det bidrar dels till kompetensutveckling i Tomelilla kommun, dels till att utveckla skolgårdsforskningen vid SLU, vilken har en stark historik men är i behov av förnyelse.
Arbetet genomförs i en projektgrupp bestående av totalt 9 deltagare med en bredd av kompetenser från SLU (Anna Sunding, Märit Jansson, Mark Wales och Sanna Ignell) och Tomelilla kommun (Göran Lundqvist och representanter för skola, planering, förvaltning och utveckling). För att ytterligare bevara det holistiska perspektivet i genomförandet testar vi även våra idéer på olika intressegrupper genom enkla prototyper, vilket bygger kunskap och beslutsunderlag.