Publiceringsdatum:
Sista ansökningsdag:
Barnets socialsekreterare
Välkommen med din ansökan senast:
Kontaktperson för frågor kring tjänsten
Liliana Pekalska, enhetschef
Telefon: 0417-181 55
E-post: liliana.pekalska@tomelilla.se
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid.
Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun.
Som socialsekreterare är du placerad i kommunhuset under barn och familj, myndighet. Vår arbetsgrupp består av 14 personer med olika professioner och kunskapsområden. Tillsammans arbetar vi mot att ge de placerade barnen bästa möjliga förutsättningar för utveckling mot goda levnadsvillkor.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare kommer att handla om uppföljning av familjehemsplacerade barn och ungdomar och i viss mån även bedriva utredningsarbete enligt SoL och LVU. Ditt uppdrag är att ge de placerade barnen en trygg och säker vård. I akuta situationer behöver du kunna göra snabba överväganden och fatta snabba beslut.
Du arbetar med en hög grad av självständighet inom lagstiftning, riktlinjer och praxis. I arbetet krävs det att du samverkar med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP, polis, etc.
Du ska arbeta med våra medborgare i fokus utifrån en helhetssyn och bidra till att verksamheten kännetecknas av professionalitet och gott bemötande. I det dagliga arbetet får du stöd och handledning av en enhetschef som även driver metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor. Du erbjuds även extern handledning i arbetet.
Kvalifikationer
För tjänsten krävs det att du har fullgjord universitets-/högskoleutbildning med socionomexamen. Utöver din utbildning behöver du ha minst ett års erfarenhet av myndighetsarbete inom socialt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och familj utifrån BBIC, utbildning i Signs of safety, MI, Freda, Patriark.
Du skall ha en god förmåga att kunna strukturera ditt arbete, samarbeta, vara flexibel samt kunna arbeta självständigt. Som person ser vi även att du är stabil, trygg i din yrkesroll samt lyhörd inför medborgares behov. För att lyckas i rollen krävs det även att du är noggrann i ditt arbete och är prestigelös. Genom att lyssna in andra människor skapar du förtroende och goda relationer i din arbetsgrupp såväl som med externa parter.
Du är utvecklingsinriktad och har god förmåga till analys och reflektion. Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift och känner dig trygg med att använda datorn som ett av dina främsta arbetsredskap. Det är meriterande om du har andra språkkunskaper.
Anställningsvillkor
Anställningsform: tillsvidareanställning
Omfattning: heltid
Varaktighet: tillsvidare
Övrigt
Tomelilla kommun har rökfri arbetstid. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693). Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.