Artikeln publicerades 26 augusti 2024
Nytt skolsocialt team stöttar elever med frånvaro i skolan
Att främja närvaro i skolan är avgörande för elevers framtid och välmående. För att tidigt fånga upp elever med problematisk frånvaro eller andra behov, satsar Tomelilla kommun nu på ett skolsocialt team.
Ett tvärprofessionellt team i Tomelilla
Det nyetablerade skolsociala teamet i Tomelilla är en samverkansinsats mellan skola och socialtjänst. Målet är att ge elever i både grundskolan och anpassade grundskolan bättre förutsättningar för att klara sina studier och må bra. Genom att kombinera olika spetskompetenser vill teamet bryta ogynnsamma mönster, öka närvaron i skolan och stötta elever i att nå sina mål.
– Om en elev har långvarig eller upprepad frånvaro i skolan, finns ofta ett behov av att flera aktörer möts samtidigt. Vi är här för att hjälpa elever och deras familjer i den processen. Den stora fördelen är att vi från både skola och socialtjänst kan komma in tidigt och arbeta tillitsskapande, hälsofrämjande och förebyggande, förklarar Fredrik Chalfork, samordnare i skolsociala teamet.
I arbetslaget ingår förutom en samordnare även en socialpedagog, en socionom, en specialpedagog och en hemterapeut. Tillsammans arbetar de med att identifiera och möta elever med långvarig frånvaro; elever som av olika anledningar har svårt att komma till skolan. Det kan handla om pedagogiska utmaningar, krav från skolmiljön, sociala faktorer, diagnoser eller en negativ självbild.
– Vår uppgift, med våra olika yrkeserfarenheter, är att tillsammans hitta den insats som ger effekt – inte det motsatta, betonar Erika Persson, socionom.
Kontinuerlig uppföljning för hållbar framgång
När teamet arbetar med en elev följs utvecklingen noga upp, i huvudsak genom att mäta närvaron i skolan. Ökad närvaro är ett direkt tecken på framgång, men teamet tittar också på andra viktiga signaler, som exempelvis ett minskat mönster av isolering eller ett ökat deltagande i planerade aktiviteter.
– Avgörande för teamets arbete är en strukturerad ansvarsplanering, där målen sätts tillsammans med eleven och där uppföljning sker kontinuerligt. Vid behov justeras planen, alltid i samråd med skola, vårdnadshavare, och i synnerhet eleven, säger Sofia Boström, socialpedagog.
Den strukturerade ansvarsplaneringen säkerställer att insatserna är effektiva och anpassade efter elevens specifika behov. Delmål sätts längs vägen och justeras vid behov i nära samarbete med alla inblandade parter.
Utmaningar och vikten av samarbete
En av de största utmaningarna för teamet är att få alla parter att samarbeta effektivt – skola, elev, vårdnadshavare och skolsocialt team.
– Det handlar om att hitta ett gemensamt arbetssätt där alla drar åt samma håll. Vi behöver en effektiv samverkan där alla är delaktiga genom hela processen. Särskilt viktigt är att elevens röst hörs i ansvarsplaneringen, så att insatserna verkligen adresserar elevens behov och utmaningar, betonar Fredrik.
Kartläggningen är också avgörande.
– Att genomföra en tidig kartläggning kan kännas jobbigt och främmande för både eleven och vårdnadshavare, medger Fredrik. Men det är just genom en sådan kartläggning som vi verkligen kan förstå situationen och planera för rätt insatser, på lång sikt.
Kartläggningen innebär inte bara att identifiera de problem som redan finns, utan också att förstå de bakomliggande faktorerna som kan påverka elevens situation.