Bouppteckning och dödsboanmälan

När någon avlider behöver de anhöriga göra en bouppteckning, där de reder ut den avlidnes ekonomi. Personens tillgångar och skulder kallas för dödsbo. Om dödsboets tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter som är kopplade till dödsfallet kan bouppteckningen ersättas av en dödsboanmälan.

Bouppteckning

När någon avlidit ska de som är delägare i dödsboet göra en bouppteckning vilken är en skriftlig sammanställning av den avlidnes och de efterlevandes tillgångar och skulder.

Bouppteckningen ska göras inom tre månader från dödsdatumet. Skatteverket har en särskild blankett för bouppteckning som ni kan använda. Om ni inte vill göra bouppteckningen själva kan ni anlita professionell hjälp från en begravningsbyrå eller en jurist.

Skatteverket skickar alltid ut information om bouppteckning när någon har avlidit.

Skatteverkets broschyr om bouppteckningar. Länk till annan webbplats.

Dödsboanmälan

Om den avlidne saknar tillgångar eller om den avlidnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet, kan bouppteckningen eventuellt ersättas av en så kallad dödsboanmälan.

När kommunen undersöker om en dödsboanmälan kan genomföras räknar man på den avlidnes tillgångar vid dödsfallet och jämför dem med kostnaderna för en begravning. För att en dödsboanmälan ska vara aktuell får den som avlidit inte äga någon fast egendom eller tomträtt. Om en dödsboanmälan är möjlig upprättas den av kommunen, som sedan skickar den till Skatteverket.

Dödsboanmälan bör vara klar inom två månader från dödsfallet. Från det att ni har lämnat in en komplett ansökan till Tomelilla kommun så handläggs ansökan skyndsamt. Tjänsten är kostnadsfri.

Förutsättningar för att göra en dödsboanmälan

  • Tillgångarna från dödsboet täcker endast begravningskostnaden och andra utgifter med anledning av dödsfallet.
  • Det finns ingen fast egendom eller tomträtt, i Sverige eller utomlands, knuten till dödsboet.
  • Den avlidne var bosatt i Tomelilla kommun.
  • Tillgångarna från dödsboet är orörda och det finns underlag som styrker de ekonomiska förhållandena. Om det finns oklarheter kring den avlidnes tillgångar eller om värderingsfrågorna är komplicerade ska du istället göra en bouppteckning.
  • Alla dödsbodelägare (de som har rätt till arv på grund av lag) ska vara överens om att ansöka om en dödsboanmälan. Om någon av dödsbodelägarna begär en bouppteckning ska ingen dödsboanmälan göras.
  • Alla handlingar som behövs ska vara inlämnade.

Begravningshjälp

Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till begravningen finns möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd. Kontakta kommunen för att ta reda på vilka kostnader som omfattas och för att ansöka om ekonomisk hjälp till begravningen.

Kommunens ansvar vid dödsfall

Kommunen har det yttersta ansvaret för att avlidna personer gravsätts. Om det inte finns någon närstående, tar kommunen över ansvaret för att ordna med en värdig begravning.

Kommunen har även i vissa fall ansvar för att förvalta dödsboet, besluta om dödsboanmälan samt att lämna ekonomiskt bistånd för begravningskostnaderna.