Fredrik Landergren – Normal


Normal - samtida realistiskt måleri

Vernissage lördagen den 16 juni kl.12-16

Invigning kl.13

Fredrik Landergren har ställt ut på gallerier och konsthallar över hela Sverige.

Bland annat på Galleri Konstepidemin i Göteborg, Luleå Konstens hus, Enköpings konsthall, Galleri Mårtensson Persson i Skåne, Konstnärshuset i Stockholm, Konstforum Norrköping, Roma Kungsgård på Gotland, och på det klassiska Galleri Doktor Glas i Kungsträdgården i Stockholm. Han debuterade på det likaledes klassiska galleri Händer 1987, under sin studietid på Konstfack.

• Samtida romantiskt/realistiskt måleri med laserande slöjor över motiven som skapar en sorts drömsk känsla av overklighet. • Stor målning i Stockholms Stadshus. • Musikern Tomas Andersson Wijs inköp av den stora målningen ”Tidig morgon på S:t Eriksgatan”.

• Som nittonåring ha målat en större realistisk målning av sin mamma i köket. • 11 september sviten, med 30 mindre målningar skildrandes terrorn den 11 september 2001.

Utsmyckningar:

•Fruängens T-banestation, 120 kvm med 8 jättelika ansikten i mosaik.

• Sabbatsberg för Folkhem, 4 stora ansikten i mosaik föreställandes August Strindberg, Carl Fredrik Hill, Ernst Josephson och Helene Schjerfbeck. På uppdrag av Sven Harry Karlsson, ett stenkast från hans nyligen öppnade museum.

• Lindhagens alle´/Stockholmshem, mosaikansikten på fasad, klart hösten 2012.

Porträtterat:

Jan Stenbeck, Anders Scharp, Anika Reuterswärd, m.fl.

KATALOGEN.

Man ser flera olika teman. Människan. Familjen. Staden. Bohuslän. Ljuset över det västsvenska landskapet och havet. En sorts meditativ stillhet finns där som, ibland via gula slöjliknande lasyrer, sprider sig från målning till målning.

Johan Lundberg, har skrivit katalogförordet. Här ett citat:

” Jag skulle vilja gå så långt som till att påstå att Landergren söker sig in mot en transcendental förståelse av livet i stort - av en tillvaro som är mycket större och mer komplex än den ofta rätt endimensionellt politiserade och estetiserade konst som annars kommit att dominera det tidiga 2000-talet. ”