Ida Adler & Simon Irvine – Blivnader


Ida Adlers målningar, till synes jordiga ideotoper fläckvis bevuxna av zinkvitt svampmycel rymmer ett djup som tar sin tid att uppfånga. Som ändblads-marmorering, sprider sig färgerna in i varandra dock inte i ett enda skikt på en vattenyta utan i en rymd av målarfärg som fram till det att den börjar torka låter sig styras, åtminstone delvis, i en process utan förutsägbart slut.

Adler använder en begränsad palett - bränd umbra, zinkvitt och silvergrått och i möten mellan dessa uppstår spänning, mellan ytskikt och grund, i föreningen av färgerna och längs med gränserna där fysikens lagar bestämmer fördelningen som i en flodmynning eller såsom små, små fraktaler som väller upp ur de flytande, tjocka lagren. Stelnandet sätter punkt för utvecklingen och låser det plastiska i ett ytskikt som skiftar från opakt och ogenomträngligt till lysande genomskinligt.

http://www.idaadler.com/

I över 20 år har Simon Irvine arbetat som trädgårdsmästare på Läckö slott, det vita barockslottet vid Vänern. Ett etiskt kretsloppstänkande har styrt arbetet som inspirerat mängder med besökare genom åren. Det mesta som odlas i slottsträdgården går att äta, är kravmärkt och serveras på slottets kafé och restaurang. Mötet med besökarna är avgörande och Simon Irvine har gjort sig känd också som en inspirerande föredragshållare, författare, fotograf och är trädgårdsdesigner bakom en rad utställningar och projekt på bland annat Gunnebo slott, Rosendal, Ulriksdal och Göteborgs botaniska trädgård.

Oavsett vad man odlar går det att göra det dekorativt enligt Simon Irvine. Men visst älskar även han vissa växter mer än andra. Kål håller han högt för dess skönhet, portlak, en liten syrlig ört med mycket omega 3, blev en favorit i trädgården redan under barndomen i England och salladssorten Reine des glaces tycker han verkligen gör skäl för sitt drottningnamn. Utställningen på Tomelilla konsthall består av fotografier av dessa växter.

http://www.simonirvine.net/