Tuija Lindström – Strykjärnsprofessorn


Iron 2 av Tuija Lindström

Tuija Lindström (1950–2017) föddes i Kotka i Finland och kom till Sverige som 25-åring. Hon fick i början av 90-talet stor uppmärksamhet för sviten Kvinnorna vid Tjursjön. Sviten består av 12 fotografier av nakna kvinnor som flyter i en svart skogstjärn sammanförda med lika många foton av undersidan av strykjärn. Här finns ljus och mörker, mjukhet och hårdhet, värme och kyla, viktlöshet och tyngd. Strykjärnen återknyter till surrealismen, men är också en referens till våld i hemmet. Vid denna tid uttalade sig Tuija Lindström negativt om manliga pressfotografer och fick då tillmälet ”strykjärnsprofessorn”.

Från det att Tuija Lindström slog igenom under 80-talet fram till hennes död var hon en central figur inom svenskt fotografi – först som stilbildande konstnär, sedan som professor och mentor för en hel generation fotografer. Hennes inflytande på svensk fotokonst har varit avgörande.

I den retrospektiva utställningen Strykjärnsprofessorn på Tomelilla Konsthall presenteras Kvinnorna vid Tjursjön tillsammans med hennes välkända intima porträtt från 1980-talet och med genomkomponerade bilder av landskap, platser och växter från samma tid. Vi får även möta verk från hennes sena produktion där fotografi inte främst handlar om att fånga ögonblick utan om att konstruera bilder, att pröva, att arbeta med tecken.