Prins Eugen

Prins Eugen sitter vid sitt staffli utanför Vitemölla och blickar mot Vitaby kyrka, och skapar målningen Slätten mot Vitaby, gråväder, från 1932-33.

Prins Eugen blev förälskad i Österlen. Besök de platser där han skapade sin konst! Foto: Bilder i Syd

En konstnär som många förknippar med Österlen är prins Eugen. Nu kan du kliva in i hans konst och resa i tiden; uppleva samma landskap men få nya perspektiv.

Prins Eugen föddes 1865 som son till kung Oscar II och drottning Sophia. Prinsen visade tidigt prov på konstnärliga anlag och fick under uppväxten undervisning i teckning och måleri av olika konstnärer. Mellan 1887–1889 vistades han i Paris och genombrottet, med lyriskt romantiska landskapsmålningar, kom efter att han återvänt till Sverige. I Tyresö, söder om Stockholm, fördjupade och utvecklade hans sitt landskapsmåleri.

Som ung studerade prins Eugen konst i Skåne. Den 13 oktober 1925 kom han till Tomelilla för att besöka det då nybildade Tomelilla konstmuseum. Där träffade han initiativtagaren och järnhandlaren Yngve Andrén, som delade hans intresse att samla konst, varpå prinsen skänkte en målning till konstsamlingen. Det blev inget Österlenmotiv, men likväl Två almar från Tyresö. Prinsen ska ha haft Örups almskog, strax söder om Tomelilla, i tanken.

Sex år senare, 1931, återvände ”målarprinsen”, som han ofta kallades, och tillbringade sin första av många somrar på Österlen. Han sägs ha sagt följande om Sveriges sydligaste landskap:

Jag har gripits av en ny kärlek, och ingenting kan vara farligare än att bli förälskad på gamla dar. Jag har blivit förälskad i Skåne och alldeles speciellt då Österlen.

Det hann bli åtskilliga målningar från hans kära Österlen, särskilt under 1930-talet men även under 1940-talet. Den 17 augusti 1947 avled prins Eugen på Waldemarsudde, 82 år gammal.

I prinsens fotspår – kliv in i konsten och res i tiden

Allt blir mer levande av att upplevas i nuet, så varför inte uppleva några av prins Eugens målningar i verkligheten? Ställ dig i prinsens fotspår, på samma plats där han skapade några av sina målningar för snart ett sekel sedan. Upplev det levande landskapet på samma sätt som han gjorde. Samma vyer, samma vindar och kanske samma känslor.

Av Prins Eugens målningar från vårt närområde har vi lyckats identifiera de exakta platserna för några av dem. Dessa platser representerar de utsiktspunkter där prinsen stod när han fångade det böljande landskapet med sin pensel.

Välkommen ut på Österlen, rikta blicken åt samma håll som prinsen, och upplev hans konst och vår natur! Det blir en resa i tiden.

Backarna mot Brösarp, 1931

Prins Eugens målning Backarna mot Brösarp från 1931, där Brösarps södra backar är målat med olja och tempera på papp.

Målningen Backarna mot Brösarp gjordes 1931 med olja och tempera på papp. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde. Klicka för förstoring!

Vyn mot Brösarp 2024 med kyrktornet och den slingrangde vägen.

Vyn mot Brösarp 2024. Byn har vuxit och betydligt fler träd har slagit rot, och bildat skog på delar av de norra backarna.

När prins Eugen stod på Brösarps södra backar med sitt staffli 1931 var där mindre växtlighet och färre träd. Brösarps by var betydligt mindre och vägen mot Ravlunda var ännu inte asfalterad. Om du ska besöka platsen där prinsen stod och målade, parkera inte bilen längs väg 9. Det är bäst, säkrast och vackrast att promenera ute på backarna antingen från Brösarp eller rastplatsen mitt mellan Brösarp och Ravlunda.

Hitta till platsen för Backarna mot Brösarp Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Backarna mot Brösarp Länk till annan webbplats.

Ravlunda backar, 1934

Prins Eugens målning Ravlunda backar från 1934, där Brösarps södra backar med Ravlunda kyrka i fonden är målat med gouache och tusch på blått papper monterad på papp.

Målningen Ravlunda backar gjordes 1934 med gouache och tusch på blått papper monterad på papp. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde. Klicka för förstoring!

Foto från Brösarps backar mot märgelgropen med Ravlunda kyrka i horisonten.

Vyn mot Ravlunda 2024. Tyvärr ser du inte märgelgropen från den plats där prinsen stod med staffliet, och även Ravlunda kyrka skyms av stora träd. Går du några steg åt sidan dyker kyrkan upp i horisonten.

Bara tvåhundra meter från platsen där prins Eugen målade Backarna mot Brösarp, stod han igen tre år senare och skapade Ravlunda backar. Landskapet var kalare och den gamla märgelgropen med sin blottade sand och lera var fortfarande i bruk. Om du ska besöka platsen där prinsen stod och målade, parkera inte bilen längs väg 9. Det är bäst, säkrast och vackrast att promenera ute på backarna antingen från Brösarp eller rastplatsen mitt mellan Brösarp och Ravlunda.

HItta till platsen för Ravlunda backar Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Ravlunda backar Länk till annan webbplats.

Gård vid Haväng, 1931

Prins Eugens målning Gård vid Haväng från 1931, där vyn från höjden på Sandvägen mot Strandridaregården och Haväng är målad med gouache på blått papper monterad på papp.

Målningen Gård vid Haväng från 1931 är målad med gouache på blått papper monterad på papp.  Då låg de branta sandslänterna blottade och det gick att se Strandridaregården från höjden. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde.

Vy över Haväng med Strandridaregården till vänster i fotot.

Ställer du dig till höger om Sandvägen kan du få en liknade vy som prinsen hade. Du ser både Strandridaregården och Haväng, men den branta ravinen ner mot Verkeån döljs helt av träd i dag.

Uppe från höjden på vänstra sidan Sandvägen mot Haväng fick prins Eugen en storslagen vy över den meandrande Verkaån och dess branta sandslänter. Här syns också Strandridaregården där ägaren bara några år tidigare hade hittat himmelrikets nyckel, bronssmycket av anglosaxisk stil från vikingatiden. I dag står höga tallar och annan växtlighet i vägen för exakt samma vy. Men går du upp på högra sidan Sandvägen kan du fortfarande se Strandridaregården och havet, vilket get vidunderlig vy det också.

Hitta till platsen för Gård mot Haväng Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Gård mot Haväng Länk till annan webbplats.

Slätten mot Vitaby, gråväder, 1932-33

Prins Eugens målning Slätten mot Vitaby, gråväder från 1932-33, där vyn mot Vitaby kyrka är målad med olja och tempera på duk.

Målningen Slätten mot Vitaby, gråväder gjordes 1932/1933 med olja och tempera på duk. Då var där betydligt mindre växtlighet och träd, och vägen till Vitaby var ännu inte asfalterad. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde.

Vyn över slätten mot Vitaby 2024, med betydligt fler träd längs Mölleån.

Vyn över slätten mot Vitaby 2024. I dag behöver du stå uppe på Vitemölla strandbackar för att få fri sikt mot Vitaby kyrka. 

Prins Eugen sitter vid sitt staffli utanför Vitemölla och blickar mot Vitaby kyrka, och skapar målningen Slätten mot Vitaby, gråväder, från 1932-33.

Här målar prins Eugen Slätten mot Vitaby, gråväder. Han sitter med sitt staffli uppe på höjden söder om Mölleån och blickar mot Vitaby kyrka. Foto: Bilder i Syd

I dag är området där prins Eugen satt söder om Mölleån helt igenvuxet av stora träd, och till stor del privat mark. För att få en liknande vy över slätten mot Vitaby som prinsen hade får man ställa sig på sydligaste höjden i Vitemölla strandbackar i stället. Härifrån ser du fortfarande den vitkalkade kyrkan vars äldsta delar är från 1100-talet.

Hitta till närmaste möjliga platsen för Slätten mot Vitaby, gråväder Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Slätten mot Vitaby, gråväder Länk till annan webbplats.

Strandbacke, Vitemölla, 1931

Prins Eugens målning Strandbacke, Vitemölla från 1931, där havet och husen söder om Mölleån avbildats mot havet med gouache på papper

Målningen Strandbacke, Vitemölla gjordes 1931 med med gouache på papper. Här ser byns nordligaste hus från höjden av strandbacken och betesdjurens sandstigar. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde.

Vyn mot havet från strandbacken 2024, där det enda du ser av Vitemöllas nordligaste hus i dag är en flaggstång.

Vyn mot havet från strandbacken 2024, där det enda du ser av Vitemöllas nordligaste hus i dag är en flaggstång.

Enklaste sättet att besöka platsen där prins Eugen stod och målade är att gå in i naturreservatet Vitemölla strandbackar via parkeringen direkt norr om Mölleåns mynning. Sandstigarna du ser i målningen har vuxit igen en aning, men du ser dem fortfarande tydligt runt krönet. Däremot har träden till höger blivit både fler och högre, till den grad att de helt skymmer husen. Det enda spåret av bebyggelse är en flaggstång som sticker upp över trädtopparna.

Hitta till platsen för Strandbacke, Vitemölla Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Strandbacke, Vitemölla Länk till annan webbplats.

Fiskehus i Kivik, 1931

Prins Eugens målning Fiskehus i Kivik från 1931, målad med olja och tempera på papp.

Målningen Fiskehus i Kivik gjordes 1931 med olja och tempera på papp. Tittutvägen mot Vitemölla fanns ännu inte, utan var då bara en stig. Däremot är Kapplabacken intakt. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde.

Gatuhus i Kivik 2024 där Kapplabacken fått stenläggning.

Husen till höger och vänster har samma kulör i dag som 1931, men Kapplabacken har fått stenläggning.

På prins Eugens tid fanns inte Tittutvägen mellan Kivik och Vitemölla. Då var där bara en stig. Men båda husen har samma kulör än i dag. Flaggstången är borta och Kapplabacken som viker av upp mot höger hitom det gula huset har fått stenläggning.

Hitta till platsen för Fiskehus i Kivik Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Fiskehus i Kivik Länk till annan webbplats.

Hamnen i Kivik, 1931

Prins Eugens målning Hamnen i Kivik från 1931 är målad med olja och tempera på papp.

Målningen Hamnen i Kivik gjordes 1931 med olja och tempera på papp. Ändarna på piren var vitkalkade för att synas tydligt redan på prinsens tid. Foto: Per Myrehed/Prins Eugens Waldemarsudde. Verket ägs av Prins Eugens Waldemarsudde.

Foto över Kiviks hamn med tre vita båtar i förgrunden och piren bakom.

Hamnen är sig lik nästan ett sekel senare, och blått runt relingen är fortfarande populärt.

Vänder du blicken mot havet från Kiviks hamn har inte mycket förändrats. Piren då som nu har samma utformning och ändarna kalkas fortfarande vita för att synas tydligt i sämre sikt. Fiskebåtarna har dock bytts ut mot segelbåtar, fast blått runt relingen är alltjämt populärt.

Hitta till platsen för Hamnen i Kivik Länk till annan webbplats.

Mer om målningen Hamnen i Kivik Länk till annan webbplats.

Fler Österlenmotiv av prins Eugen

Det finns många målningar med motiv från prins Eugens älskade Österlen. I hans tidigare hem på Waldemarsudde finns nu ett museum med hans konst: Prins Eugens Waldemarsudde. Sök i samlingarna efter fler konstverk. Kanske du kan identifiera fler.