Hantering av personuppgifter

När du är i kontakt med Tomelilla kommun behöver vi ibland behandla dina personuppgifter. Vi följer alltid gällande lagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är uppfyllande av rättslig förpliktelse, men även myndighetsutövning och utförande av uppgift av allmänt intresse eller fullföljande av avtal kan vara aktuellt beroende på vad ditt ärende handlar om. Dina uppgifter kan komma att sparas för all framtid.

Tomelilla kommun är skyldig att föra register över de allmänna handlingar som finns hos kommunen. Det vanligaste sättet att registrera handlingar är genom diarieföring. Ordet diarium betyder dagbok och diarieföring innebär alltså att man för dagbok över vilka handlingar en myndighet tar emot, svarar på eller fattar beslut i. I diariet finner du det mesta av den officiella kommunikationen som sker mellan kommunen, invånarna och andra myndigheter.

Huvuddelen av kommunens allmänna handlingar är offentliga och får enligt Tryckfrihetsförordningen läsas av alla. För att kunna hålla en handling hemlig krävs att någon lag ger stöd för att sekretessbelägga uppgiften.

När du är i kontakt med kommunen behöver vi spara och behandla uppgifter om dig så som namn och kontaktuppgifter men även andra uppgifter som kan behövas för att handlägga ditt ärende. Syftet med behandlingen är bland annat att föra register över våra allmänna handlingar och handlägga ditt ärende.

Vill du ha närmare information om vad som gäller i just ditt specifika ärende är du alltid välkommen att vända dig till den avdelning som handlägger ditt ärende.

De personuppgifter vi behandlar om dig delas med de personuppgiftsbiträden som är kopplade till våra olika verksamhetssystem. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är den nämnd som ansvarar för ditt ärende. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, begära rättelse, överföring eller begära att vi begränsar behandlingen eller raderar dina uppgifter.

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Dina rättigheter som registrerad

Som registrerad har du flera rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Exempelvis har du rätt att veta hur vi som kommun hanterar dina personuppgifter. Vilka övriga rättigheter som gäller beror på den rättsliga grunden med behandlingen.

Om du vill begära ett registerutdrag, begära radering eller ändring av dina personuppgifter kontaktar du Tomelilla direkt:

Telefon: 0417-180 00
E-post: kommun@tomelilla.se

Dina rättigheter är följande

Rätt till tillgång

Du kan begära att få ett besked om huruvida Tomelilla kommun behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa tillsammans med viss närmare information. Detta kallas ofta för ett registerutdrag. Om du vill begära ut dina uppgifter från ett kommunalt bolag vänder du dig direkt till bolaget.

Rätt till rättelse

Om du anser att personuppgifterna om dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att uppgifterna ska rättas.

Rätt att göra invändningar

När Tomelilla kommun behandlar personuppgifter, inom ramen för sin myndighetsutövning eller för att kunna utföra arbetsuppgifter av allmänt intresse, har du rätt att när som helst invända mot behandlingen. Om Tomelilla kommun inte kan visa att det finns berättigade skäl att fortsätta behandla uppgifterna måste kommunen upphöra med behandlingen.

Rätt till begränsning av behandling

Du har i vissa fall (till exempel om du har invänt mot behandlingen) möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Genom att begära en begränsning har du under en viss tid möjlighet att stoppa Tomelilla kommun från att använda uppgifterna annat än för att exempelvis försvara rättsliga anspråk. Du kan även hindra myndigheten från att radera uppgifterna, till exempel om du behöver uppgifterna för att kräva skadestånd.

Rätt till radering

I vissa fall kan du begära att dina personuppgifter ska raderas. Tomelilla kommun har ingen möjlighet att radera personuppgifter när de behövs för att kommunen ska kunna fullgöra sitt uppdrag eller framgår av en allmän handling.

Rätt till dataportabilitet

Om Tomelilla kommun behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall rätt att få ut dessa, till exempel för att kunna överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt att återkalla lämnat samtycke

Ett lämnat samtycke kan återkallas när som helst. Redan utförda behandlingar påverkas inte av ett återkallat samtycke. Om uppgifterna ingår i allmän handling kan de inte heller raderas.

Rätt till information om ytterligare behandling

Om dina personuppgifter ska behandlas för annan anledning än den ursprungliga har du rätt att få information om detta innan den nya behandlingen påbörjas.