Modersmålsstöd

Språk är ett av våra viktigaste redskap när det kommer till att tänka, lära och kommunicera. Här kan du läsa mer om modersmålsstöd och vilken undervisning som erbjuds.

I Tomelilla kommun erbjuds modersmålsundervisning från och med skolår 1 till barn och ungdomar från familjer där minst en av föräldrarna har ett annat modersmål än svenska och detta språk används i hemmet. Undervisningen är schemalagd utanför ordinarie skoltid och ges under hela skolåret med början vid terminsstart. Den bedrivs oftast på elevernas skolor.

Modersmålsundervisning i ett nationellt minoritetsspråk ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller för adoptivbarn som har annat modersmål än svenska.

Undervisningen är frivillig, men om du har anmält ditt barn till modersmålsundervisning måste hen delta.

Ansök om modersmålsundervisning

Ansökan måste vara oss tillhanda senast den 15 september för höstterminen och den 15 februari för vårterminen. Vi rekommenderar att du fyller i ansökan digitalt. När den är ifylld kan du skriva ut, underteckna, scanna och skicka till modersmal@tomelilla.se.

Så arbetar vi med modersmål i förskola och förskoleklass

10-punktsprogram för modersmål i Tomelilla kommun

1

När ett barn kommer till förskolan för första gången anordnar förskolechef, inom en vecka, ett möte där tolk finns med. Den förskollärare som är ansvarig för barnet beskriver hur förskolan arbetar och berättar om det pedagogiska uppdraget. En rundvisning sker. Förskolläraren tar reda på vilket som är det bästa sättet att ge information till familjen samt hur familjen ser på barnomsorg, skola och utbildning.

2

Under hela förskoletiden och i förskoleklass uppmuntrar vi samtal. Vi presenterar maten och redskapen, som tallrik, glas, kniv, gaffel och sked, vid måltiderna. Vi diskuterar också frågor som vatten – vad man använder det till och varför.

3

I det vardagliga samspelet med barnet benämner personalen saker, känslor och begrepp med sina rätta namn. När barnen till exempel ska gå ut, säger personalen vad kläderna heter. Denna vana fortsätter under hela förskoletiden.

4

Alla ser barnets flerspråkighet som en tillgång och uppmuntrar barnet att använda sitt modersmål. De stöder barnet när det räknar, hälsar och i andra vardagliga situationer.

5

Personalen lyssnar på barnet och tolkar dess behov för att främja språkutvecklingen. De utformar gruppens aktiviteter så att språket stimuleras, till exempel genom att prata om bilder i bildspel, kort i en burk eller flanografsagor. Flera idéer finns i ”Före Bornholmsmodellen – språklekar i förskolan”.

6

Personalen lyfter fram mångfalden i samhället i verksamhetens aktiviteter. De uppmärksammar till exempel olika traditioner och hur högtider firas.

7

Personalen använder lek och musik dagligen för att ge barnet språklig stimulans. Barnet fångas av musikens takt och av upprepningar i rim och ramsor.

8

I matematiken tränar barnet begrepp som stor–liten, framför–bakom och under–över, bland annat genom att sortera.

9

Barnet observeras kontinuerligt för att följa sin språkutveckling.

10

Personalen för samtal i grupp och deltar vid behov i kompetensutveckling för att bättre kunna stödja barnets språkutveckling.

Mer information ges av personal och rektor på skolan.