Centrala barn- och elevhälsan

Den centrala barn- och elevhälsan har ansvar för att tillföra kompletterande kompetens till alla kommunala förskolor och skolor i kommunen.

Alla elever har tillgång till elevhälsa. Inom elevhälsan samverkar kuratorer, psykologer, läkare, specialpedagoger och skolsköterskor i syfte att främja en positiv lärmiljö för alla elever. Utöver de personer som redan arbetar med hälsofrämjande och förebyggande insatser i förskola och grundskola, kan Tomelilla kommuns Centrala barn- och elevhälsa stärka upp vid behov.

Den centrala barn- och elevhälsan består av olika professioner som arbetar i team, däribland skolsköterska, specialpedagog, hörselpedagog, skolkurator, skolpsykolog och skolläkare. Genom att arbeta nära enheterna och på rektorns uppdrag, kan vi möta verksamheternas individuella behov och tillföra kompletterande kompetens till förskolor och skolor när det behövs. Ansökan görs av rektor eller specialpedagog med undantag av elevhälsans medicinska insats och skolkurator.

Elevhälsan är inte något som finns i en avskild gren i skolans stora träd. Den finns överallt, i blad, grenar, stam och rötter. Den handlar om människosyn och förhållningssätt och den berör alla i skolan. – Lars H Gustafsson

Elevhälsa

Elevhälsan är ett samlingsnamn för de som arbetar med hälsa och specialpedagogik i skolan. Elevhälsans främsta uppdrag är att förebygga och främja elevers hälsa; deras utveckling mot läroplanens mål såväl som utveckling av en god psykisk och fysisk hälsa. På varje skola i Tomelilla kommun finns både en skolsköterska och en skolkurator. Dessa ingår i skolans lokala elevhälsoteam, tillsammans med specialpedagog. På kommunens högstadieskola är även en studie- och yrkesvägledare en del av teamet. Det lokala elevhälsoteamet leds av rektor på skolan.

Elevhälsans två uppdrag:

Skolkurator, skolpsykolog och specialpedagog arbetar inom elevhälsan, på uppdrag av rektorn.

Skolkurator, skolpsykolog och specialpedagog arbetar med elevens behov i fokus på individ- och gruppnivå. Elevhälsan har inte något behandlingsuppdrag.

Skolsköterska och skolläkare arbetar inom elevhälsans medicinska insats, på uppdrag av elev och vårdadshavare.

Elevhälsans medicinska insats är en egen verksamhetsgren och arbetar främst hälsofrämjande och förbyggande samt med enklare sjukvårdsinsatser. Eleverna erbjuds hälsobesök regelbundet under skoltiden och vaccinationer enligt det Nationella vaccinationsprogrammet. Elevhälsans medicinska insats arbetar på uppdrag av elev och vårdnadshavare.

Egenvård

Det här erbjuder vi

Hörselpedagogiskt stöd

Centrala barn- och elevhälsan erbjuder hörselpedagogiskt stöd till Tomelilla och Simrishamns förskolor och skolor gällande barn och elever med konstaterad hörselnedsättning.

Det hörselpedagogiska stödetutformas alltid utifrån behov och tillsammans med förskolan eller skolan. Stödet kan exempelvis beröra:

  • hörselnedsättningens innebörd och konsekvenser i förskolan/skolan,
  • underlättande strategier i förskolans/skolans vardag och lärandesituationer,
  • hörselmedvetenhet och hörselidentitet,
  • stadieövergångar,
  • ljudmiljö- och lokalanpassningsfrågor,
  • samverkan med eventuella externa aktörer.

Skolpsykolog

Tillgång till skolpsykolog är lagstadgat och ingår i den Centrala barn- och elevhälsan där även skolsköterska, specialpedagog och skolkurator ingår. De kommunala skolenheterna och förskolorna i Tomelilla har tillgång till centrala barn- och elevhälsans skolpsykolog.

Skolpsykologen arbetar främst med psykologisk utredning och bedömning, samtal med enskilda elever och deras vårdnadshavare samt handledning och konsultation till förskola och skola.

Rektor kan med samtycke av vårdnadshavare besluta om psykologisk utredning. En psykologisk utredning med bedömning måste göras om en elev skall gå i grundsärskolan, remitteras för vidare extern utredning eller behandling vid barn- och ungdomspsykiatrin eller Region Skånes logopedmottagning.