Digital tillgänglighet och WCAG

Vår webb ska leva upp till tillgänglighetskriterierna i standarden WCAG nivå AA.

Kravet finns i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service som säger att offentliga aktörers webbplatser och mobila appar ska vara tillgängliga för alla.

"Omkring 20 procent av befolkningen har någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga. Dessa användare har inget val, ibland måste de använda en offentlig webbplats för att utföra ett ärende. För dem kan en god tillgänglighet vara helt avgörande." (digg.se)

I "Guide för tillgänglighet 2023" finns listade de reglerna vi måste förhålla oss till när vi publicerar. I checklistan nedan finns de 6 vanligaste reglerna.

Checklista för tillgängligt innehåll

  1. Texterna är skrivna i klarspråk
  2. Rubrikerna är korrekt formaterade (Rubrik 1 är sidans titel, rubrik 2 är nästa steg nedåt)
  3. Länktexterna är begripliga även ur den direkta kontexten (inte "Läs mer".)
  4. Bilderna har alt-texter
  5. Bilderna är mindre än 400kB, helst mindre än 200kB.
  6. Videorna är textade

Skapa användarvänliga webbsidor

Källa: Sitevision i samarbete med Språkkonsulterna. Så skriver du i kristider.

Del 1: Bekräfta att besökarna har hamnat rätt

Besökarna behöver snabb bekräftelse på att de har kommit rätt – annars är risken stor att de lämnar sidan lika snabbt igen. Huvudrubriken talar om att besökarna har hamnat rätt. Se därför till att huvudrubriken är både självständig och entydig.

Du har säkert stött på rubriker av typen "Avgifter". Den som letar efter avgifter specifikt för barnomsorg blir inte särskilt hjälpt av rubriken Avgifter. Rubriken Avgifter i barnomsorgen säger desto mer – och bekräftar för besökarna att de är på rätt sida.

En kort och välformulerad ingress förstärker besökarnas känsla av att ha kommit rätt. Om huvudrubriken är Borgerlig vigsel kan du i ingressen göra det tydligt att besökarna kan hitta information både om var de hittar en vigselförrättare och om hur de gör för att själva bli vigselförrättare.

 

Del 2: Besvara – ge besökarna svar på deras frågor

Vi söker inte svaren genom att läsa från första ordet till det sista. I stället hoppar vi fram och tillbaka, skummar, skannar av rubriker och punktlistor och letar efter just den information som vi behöver. Din utmaning som webbredaktör är alltså att:

  • tänka ut användarens frågor, och följdfrågor
  • presentera svar på frågorna så att de lätt går att överblicka
  • använda ett enkelt och begripligt språk (så att användaren förstår även om de är stressade, uppjagade eller mår dåligt)

Tydlig struktur – viktigast först

Det ska vara lätt att snabbt hitta det viktigaste. Tänk så för hela texten och i varje stycke:

  • Börja med att svara på de vanligaste frågorna. Ta de ovanligare frågorna längre ner på sidan.
  • I varje stycke: svara först på den tänkta frågan, gärna med en kort, sammanfattande mening. Sedan kan du fylla på med förklaringar och bakgrund.
  • Lägg extra viktig information i punktlistor – då är den lättare att hitta än i en textmassa.

Bra underrubriker ger svar

När besökarna har fått bekräftat att de är på rätt sida, skrollar de sig ofta nedåt för att hitta den specifika informationen. Då är informativa underrubriker guld värda.

Enkelt språk underlättar för besökarna

Formulera dig enkelt och begripligt – du kommer långt med de här tipsen:

  • Använd direkt tilltal och låt avsändaren synas. Skriv "du" till besökaren, "ni" om grupper
    där besökaren ingår.
  • Var tydlig med vem som gör vad, särskilt vad besökaren ska göra. Använd gärna
    uppmaningsform och undvik passiva verb. Skriv hellre "Vi bedömer din ansökan"
    än "Ansökan om plats bedöms".
  • Krångla inte till meningarna. Variera mellan 10 och 25 ord per mening så får du
    ett bra flyt. Läs längre meningar högt så märker du om du har krånglat till det i
    onödan.
  • Förtydliga sambanden. Se till att det går att förstå varför saker händer och i vilken
    ordning saker händer.
  • Använd ord som dina besökare förstår. Avstå från ålderdomliga ord och intern
    jargong. Förklara fackuttryck om du inte skriver till specialister.

Lyft blicken – vad står på andra sidor?

En webbsida kommer aldrig ensam. Det finns sidor runtomkring: över och under i strukturen, och vid sidan om. Vilken information kan och bör finnas någon annanstans? Tänk inte bara på vad som är viktigt, utan på vad som är viktigt just här och just nu.

Ofta ingår webbsidan i ett flöde, där nästa sida är en logisk fortsättning. Då blir din uppgift att lägga rätt information på varje sida och lotsa besökarna mellan sidorna.


Del 3: Lotsa vidare – ge besökarna ett tydligt nästa steg

Tänk till – och bli din besökare

Innan du är klar med en webbsida måste du aktivera din inlevelseförmåga en sista gång. Fundera på: Vad ska besökarna göra nu, när de är färdiga på den här webbsidan? Vad är nästa logiska steg för dem för att få gjort det som de vill göra? Har du erbjudit dem en väg vidare dit?

Du bör också tänka över dina egna motiv. Vad vill du att besökarna ska göra nu? Vill du att de ska gå vidare någon annanstans, beställa något eller ringa er? Se i så fall till att länka besökarna vidare till rätt ställe. Lägg in en knapp så att de kan beställa eller kontaktuppgifter om du tror att de behöver det.