Klagomål till överförmyndarnämnden

Lämna in klagomål på gode man, handläggaren eller överförmyndarenheten.

Klagomål/begäran om byte av god man/förvaltare

Anser du att en god man/förvaltare (ställföreträdare) agerat felaktigt och vill lämna klagomål eller begära byte av ställföreträdare så sänder du in en skriftlig redogörelse, se länk nedan.

➔ Blankett för klagomål på god man eller förvaltare Pdf, 1.3 MB.

Skicka ditt klagomål/begäran om byte till:
Överförmyndarenheten
Tomelilla kommun
273 80 Tomelilla

Du kan också skicka in ditt klagomål per e-post till: overformyndarnamnden@tomelilla.se

Vad händer sen

  • När skrivelsen kommit in så utreder överförmyndarnämnden ärendet.
  • Ställföreträdaren får en kopia på skrivelsen och får lämna in ett yttrande.
  • Vid behov ges till exempel den enskilde, socialtjänst, boende möjlighet att yttra sig.
  • Om du som huvudman är den som klagat kan du, om det behövs, ges ytterligare ett tillfälle att svara på de skrivelser som kommit in.
  • Överförmyndarnämnden gör en bedömning av det enskilda ärendet.
  • Vid klagomål skickas ett skriftligt svar ut till den klagande och till den gode mannen.
  • Vid begäran om byte fattas beslut av Sydöstra Skånes överförmyndarnämnd vid nämndssammanträde, om inte ställföreträdaren själv begär att få avsluta uppdraget.

För att ställföreträdaren ska tvångsentledigas från sitt uppdrag krävs allvarlig misskötsamhet eller att denne av annan anledning är olämplig för uppdraget. Oavsett anledning måste starka skäl föreligga. Beslut om entledigande i dessa fall fattas av Sydöstra Skånes överförmyndarnämnd på nämndssammanträde.

Om överförmyndarnämnden fattar ett beslut som mot din önskan kan beslutet överklagas till tingsrätten. Det står i beslutet hur du ska göra

Klagomål på handläggare eller enheten

Via vår e-tjänst ”synpunkter och klagomål” kan du lämna in ditt klagomål som rör enheten eller en enskild handläggare. Du behöver Bank-id för att logga in.

Du kan också ringa Tomelilla direkt 0417-180 00.

Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för överförmyndare och du har alltid rätt att vända dig dit. Anser du att du blivit felaktigt behandlad kan du vända dig till Justitieombudsmannen (JO).