Så styrs grundskolan
För att kunna garantera alla barn en likvärdig utbildning finns ett stort antal lagar och riktlinjer som handlar om och driver den pedagogiska verksamheten i grundskolan.
Den pedagogiska verksamheten styrs av flertalet lagar och riktlinjer som tillsammans bildar en styrande helhet. Lagarna och riktlinjerna innehåller bland annat mål, prioriteringar och principer som styr grundskolans arbete och som ska garantera att alla barn får en lika bra grundskola.
Skollagen
Skollagen beslutas av riksdagen och innefattas av grundläggande bestämmelser för skolan. Här regleras rättigheter och skyldigheter för barn, elever och deras vårdnadshavare. I skollagen beskrivs även skolan och huvudmannens ansvar för verksamheten. Förordningar är ytterligare bestämmelser som påverkar hur den pedagogiska verksamheten ska styras.
Läroplaner
Läroplanerna redogör för barns utveckling och lärande, barns inflytande i verksamheten och relation till föräldrarna. De beskriver skolans samlade uppdrag och därmed också vilka förväntningar som du kan ha på skolans verksamhet. Läs mer grundskolans läroplaner här:
Läroplan för förskoleklass, grundskola och fritidshem
Läroplan för anpassad grundskola
FN:s barnkonventions fyra grundläggande principer
FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, är ett internationellt avtal om mänskliga rättigheter för barn. Den är rättsligt bindande och gäller för alla svenska skolor.
Barnkonventionen består av 54 artiklar. Fyra av dessa är grundläggande principer som alltid ska beaktas i frågor som rör barn:
- Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
- Barnets bästa ska alltid beaktas vid beslut som rör barn.
- Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
- Alla barn har rätt att uttrycka sin åsikt och få den respekterad.
