Upphandling och direktupphandling
Inköps- och upphandlingsfunktion är gemensam för Ystad och Tomelilla. Kontakta inköpsenheten för alla frågor gällande inköp och upphandlingar.
Kontakt: upphandling@tomelilla.se
Peter Eriksson: peter.eriksson@ystad.se, 0411-577167
Gränsvärden
Värde | Process |
---|---|
Under 100 000 kr | |
Över 100 000 kr–700 000 kr | |
Över 700 000 kr–2 389 585 kr | Upphandling (ska annonseras) |
Över 2 389 585 kr | Upphandling (utökad, ska annonseras) |
Upphandling
När kommunen köper varor, tjänster och byggentreprenader måste kommunen följa Lagen om offentlig upphandling. En upphandling resulterar antingen i ett ramavtal, avtal eller enskilt köp. Om det är en upphandling eller direktupphandling beror på beloppet man upphandlar för.
Överskrider värdet 700 000 kronor ska du göra en upphandling, och du behöver då kontakta inköpsenheten så att de kan säkerställa att du får rätt stöd och vägledning genom upphandlingsprocessen. Inköpsenheten finns i Ystad kommun (upphandling@ystad.se).
Det är viktigt att undvika att alltför många upphandlingar avbryts eller överprövas. Genom behovsanalys och marknadsanalys kan du och inköpsenheten arbeta fram ett bra förfrågningsunderlag och minimera risken för upphandlingsfel.
Ramavtal
Ramavtal tecknas inom avtalsområden där vi har kontinuerliga behov, exempelvis kontorsmaterial. Under ramavtalets giltighetstid görs kontinuerliga avrop från de leverantörer som kommunen har ramavtal med. Upphandlingar som berör fler än en verksamhet ansvarar den centrala upphandlingsfunktionen för, i övriga fall är den enskilda verksamheten ansvarig.
Direktupphandling
Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i viss form. Den vanligaste situationen då direktupphandling används är då det som ska köpas har ett värde som inte överstiger direktupphandlingsgränsen (700 000 kronor).
I riktlinjerna för direktupphandling är all viktigt information samlad. Riktlinjerna hittar du i en PDF-fil längre ner på sidan.
Vem kan göra en direktupphandling?
Verksamhetschefer och andra personer som har fått delegation får lov att göra direktupphandlingar.
Du som ska göra en direktupphandling ska först ha gått vår utbildning. Verksamhetscheferna kan kontakta upphandlingsfunktionen om de ser att det finns ett behov. Det är verksamhetschefen som är ansvarig att de som gör direktupphandling har fått rätt utbildning och information.
Så här gör du en direktupphandling
Innan en direktupphandling påbörjas ska du alltid göra en kontroll om den aktuella varan/tjänsten omfattas av ett ramavtal eller inte. Det kontrollerar du genom att söka i avtalsdatabasen eller genom att kontakta upphandlingsfunktionen. Om ramavtal finns ska istället det användas för avrop.
Om varan/tjänsten inte omfattas av ett ramavtal ska en bedömning göras om anskaffningsbehovet är återkommande eller om det rör sig om ett enskilt inköp. Om anskaffningsbehovet är återkommande ska den sammanlagda summan av inköp under ett räkenskapsår uppskattas. Ett anskaffningsbehov får inte delas upp i mindre delar i syfte att komma under gränsen för direktupphandling.
Vid direktupphandlingar under 100 000 kronor är direktinköp tillåtet. Om summan övergår 100 000 kronor ska du kontakta inköpsenheten.