Inventarier – inköp och försäljning

Försäljning

All försäljning, omflyttning eller utrangering (skrotning) av kommunens inventarier ska skriftligen meddelas till ekonomiavdelningen som gör förändringar i anläggningsreskontran.

Avyttring av inventarier (möbler, maskiner, fordon, konst etc.), material (saker för en viss verksamhet till exempel byggmaterial), utrustning (inventarier av mindre värde till exempel mobiltelefoner, husgeråd, handverktyg etc.) eller annan lös egendom (lösa saker) regleras i Rutin för avyttring av inventarier, utrustning och annan lös egendom

Inköp

Köper du in en vara som överstiger ett halvt prisbasbelopp (23 800 kr år 2021) och har en nyttjandetid på mer än tre år ska inköpet hanteras som en investering. Uppfyller inköpet bara ett av dessa två kriterier ska inköpet hanteras som en driftskostnad. Läs mer om hur inventarier hanteras i Vägledning vid bedömningar och gränsdragningar för inköp av inventarier.

Rutin för investeringsredovisning beslutas av ekonomichef och följs upp vid behov. De nya rutinerna beslutades 241127 och börjar gälla den 1 januari 2025.

I rutinen kan du läsa om:

  • vad ett inköp är
  • skillnaden mellan drift och investering
  • när ett inköp är reparation och underhåll, och när det är en investering
  • vad som ingår i anskaffningsvärdet och vad som inte ingår
  • vad aktivering är och när det görs
  • vad ett anläggningsregister är
  • vanliga avskrivningstider och när avskrivningarna görs
  • internränta och hur det påverkar verksamheten
  • vad komponentavskrivning är och hur utbyte av komponenter ska hanteras
  • när nedskrivning ska göras
  • avyttring och utrangering ska hanteras
  • vad som gäller för investeringsinkomster och investeringsbidrag och
  • finansiell leasing och hur det påverkar investeringarna.