Undersökningar stöd och omsorg

Flera externa undersökningar återkommer, vilket gör att vi kan jämföra år från år.

Äldreomsorg

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

Resultatet från brukarundersökningen 2024 ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” är nu klar. För Tomelilla kommun visar resultatet att de som har hemtjänst eller bor på särskilt boende är över lag nöjda men det finns förbättringsområden att arbeta vidare med.

Sedan 2013 har Socialstyrelsen genomfört en stor undersökning kring vad de äldre tycker om äldreomsorgen. Enkäten vänder sig till personer 65 år och äldre som antingen har hemtjänst eller bor på särskilt boende. Både kommunala utförare som privat regi omfattas.

I år är det fler som har svarat på enkäterna inom hemtjänsten än föregående år, det är mycket positivt.

De enskilda resultaten för varje boende eller hemtjänstområde kan variera, ett sammanfattande resultat för Tomelillas del 2024 finns nedan.

Trygghet och trivsel på särskilda boenden i Tomelilla – resultat från enkätundersökning

På tre av kommunens fyra särskilda boenden – Norrevång, Valkyrian och Byavången – har en enkätundersökning genomförts. (Inga resultat från Brinkehem har redovisats på grund av för få svarande.) Totalt deltog 63 personer, vilket motsvarar 51,6 procent av de tillfrågade.

Resultaten visar flera positiva trender. Det är glädjande att 90 procent av de boende i Tomelilla känner sig trygga på sitt särskilda boende, en siffra som är högre än riksgenomsnittet.

  • Bemötande och förtroende: 97 procent av de svarande upplever att de får ett bra bemötande från personalen. Förtroendet för personalen har också ökat, från 82 procent 2022 till 86 procent 2024.
  • Delaktighet: 90 procent av de boende känner sig delaktiga i det stöd de får, och personalen visar stor hänsyn till deras åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras.

Områden för förbättring

Undersökningen pekar också på förbättringsområden, framför allt gällande boendemiljön. gemensamma utrymmen och utomhusmiljön lyfts fram som områden där det finns utvecklingspotential.

När det gäller måltider är 78 procent nöjda med maten – samma andel som förra året. 70 procent upplever dessutom måltiderna som en trevlig stund på dagen. Eftersom måltiderna är en viktig del av välmåendet för de boende på äldreboendena, arbetar vi kontinuerligt vidare för att förbättra både maten och måltidsupplevelsen utifrån de boendes önskemål.

Resultat från enkätundersökning inom hemtjänsten i Tomelilla

Totalt deltog 130 personer i årets enkätundersökning om hemtjänsten, vilket motsvarar 66,3 procent av de tillfrågade. Resultaten visar en fortsatt positiv utveckling inom flera områden.

  • Bemötande: 96 procent av de svarande anser att de får ett bra bemötande från personalen – ett mycket högt betyg som bekräftar tidigare års resultat.
  • Helhetsnöjdhet: Nöjdheten med hemtjänsten som helhet har ökat från 84 procent 2022 till 90 procent 2024 (91 procent 2023).

Språk och kompetens

En ny fråga i årets undersökning handlar om språk och kompetens hos personalen. Här utmärker sig Tomelilla kommun positivt både i riket och i länet:

  • 91 procent uppger att personalen pratar och förstår svenska tillräckligt bra för att möjliggöra god kommunikation.
  • 94 procent tycker att personalen har den kunskap och kompetens som krävs för att utföra sitt arbete på ett bra sätt.

Förbättrad tillgänglighet och trygghet

Tillgängligheten – att kunna få kontakt med hemtjänstpersonal vid behov – har fortsatt förbättras. Andelen nöjda svarande har ökat från 68 procent 2022 (74 procent 2023)till 76 procent 2024.

  • 84 procent av de tillfrågade känner sig trygga med att bo hemma med stöd från hemtjänsten.
  • Förtroendet för personalen har också ökat, från 88 procent 2023 till 93 procent 2024.

Tid och delaktighet

De flesta (80 procent) anser att personalen har tillräckligt med tid för att utföra sina arbetsuppgifter. Samtidigt upplever 87 procent att deras åsikter och önskemål uppmärksammas av personalen, vilket är bättre än både 2022 och 2023.

När det gäller möjligheten att påverka tiderna för när hemtjänsten kommer har resultatet förbättrats från 49 procent 2023 till 55 procent 2024, vilket visar en positiv trend.

Syftet med undersökningen

Syftet med undersökningen är att ge enskilda äldre personer en röst. Resultatet är en viktig del i Stöd och omsorgs systematiska kvalitetsarbete. Det ger verksamheterna möjlighet att utveckla äldreomsorgen utifrån de äldres perspektiv. Därav är varje svar viktigt i det fortsatta arbetet med att förbättra och utveckla verksamheterna

Länk till resultatet i Kolada - äldreomsorg Länk till annan webbplats.

Individ- och familjeomsorg

Under hösten 2023 genomfördes en brukarundersökning inom individ- och familjeomsorgen. Undersökningen är framtagen av SKR (Sveriges kommuner och regioner) med syfte att ge kunskap om hur brukare upplever kontakten med och stödet från socialtjänsten.

De inkomna svaren visar positiva resultat men visar också på områden som kommunen kan bli bättre på.

Brukarundersökningen om myndighetskontakten inom individ- och familjeomsorgen fokuserar på kontakten med socialsekreteraren inom myndighetsutövningen. Den omfattar verksamhetsområdena social barn- och ungdomsvård, ekonomiskt bistånd samt missbruks- och beroendevård.

Några av frågorna var:

  • Hur lätt är det att få kontakt med socialsekreterare?
  • Frågar socialsekreterare efter dina synpunkter på hur din situation ska kunna förändras?
  • Hur har din situation förändrats sedan du fick kontakt med socialtjänsten i kommunen?

Majoriteten av de svarande tycker att det är mycket lätt eller ganska lätt att få kontakt med socialsekreteraren. Endast ett fåtal av de svarandena tycker inte att de fått möjlighet att uttrycka sin egen åsikt om hur deras situation kan förändras. Majoriteten tycker också att stödet man fått har förändrat livssituationen till det bättre i varierande grad.

Resultaten analyseras på respektive enhet som därefter tar fram förslag på förbättringar utifrån vad som framkommit.

För missbruks- och beroendevården har denna brukarundersökning gjorts tidigare men för övriga verksamheter inom individ- och familjeomsorgen var det första gången. Svarsantalet var lågt. Det är något som kommer att koncentreras på att förbättra under nästkommande brukarundersökning då det är oerhört viktigt att få in hur den enskilde upplever stödet från kommunen.

Länk till resultatet i Kolada - individ- och familjeomsorg Länk till annan webbplats.

För att resultat ska publiceras offentligt på Koladas hemsida krävs ett visst antal svar, vilket har uppnåtts i alla verksamheter förutom IFO:s myndighetsdel gällande vårdnadshavare och familjehem.

LSS inom vård och omsorg

Under hösten 2023 genomfördes en brukarundersökning inom kommunens LSS-verksamhet och då specifikt daglig verksamhet.

Undersökningen är framtagen av SKR (Sveriges kommuner och regioner) med syfte att ge kunskap om hur brukare upplever kontakten med och stödet från kommunen. De inkomna svaren visar positiva resultat men visar också på områden som kommunen kan bli bättre på.

95% av de tillfrågade tycker att de får den hjälp de behöver. Det man gör på daglig verksamhet tycker 80% är viktigt för dem själva. 91% tycker att personalen bryr sig om dem.

Det som man behöver arbeta vidare med är kommunikationen mellan deltagarna och personalen samt känslan av trygghet.

Länk till resultatet i Kolada - LSS Länk till annan webbplats.