#19 – Monika Jingmond, projektledare för digitaliseringsprojektet

Det här är ett transkriberat avsnitt av tomelillapodden.

Intro: Välkommen till Tomelillapodden, en podcast om arbete och livet i Tomelilla på Österlen.

(Musik)

Maria: Välkommen, Monika Jingmond, till Tomelillapodden.

Monika: Tack så mycket. Roligt att vara här.

Maria: Du är ju projektledare för digitaliseringsprojekt. Det är olika projekt som ska förenkla och förbättra livet och arbetet här i Tomelilla på Österlen.

Monika: Precis. Det stämmer mycket bra.

Maria: Då tänkte jag först börja fråga om fibernätsutbyggnadsprojektet, för det är det som du har jobbat längst med.

Monika: Ja det stämmer. Kommunen bygger ju själv fibernät. Här har vi väldigt drivna politiker i Tomelilla, för här har kommunfullmäktige beslutat att vi ska gå in och bygga fibernät i de områdena där det inte är någon annan aktör som bygger fiber.

Maria: Och det är lite unikt i Sverige, va?

Monika: Ja, det är det. Det finns ju bolag, alltså kommunala bolag som bygger fiber. Men vi gör det i egen regi, med upphandlad entreprenad givetvis. Och här är det viktigt att vi stämmer av med andra aktörer så att vi inte bygger på samma ställe. Vi har ju en hel del aktörer som bygger i kommunen. Så vill man veta vem som bygger i ens specifika område så får man gärna besöka tomelilla.se/fiber. Där kan man klicka på en karta. Man kan till och med klicka på sitt hus, så blir man direkt länkad till den aktören som erbjuder fiber i ens område.

Maria: När du säger att kommunen bygger själv, vill du berätta lite mer om det?

Monika: Ja. Just nu har vi ett projekt på gång som heter Agusa-Eljaröd, och vi är egentligen slutfasen av det projektet. Det har pågått ett tag. Här har femhundra hus fått möjligheten att få fiberanslutning. Detta är ju verkligen ett landsbygdsprojekt, för vi en landsbygdskommun, så här har kommunen gått in och byggt själv, för där är ingen annan aktör som visar intresse i detta området.

Maria: Jag gissar att det är extra viktigt, alltså som landsbygdskommun att stötta sina invånare att kunna bo kvar.

Monika: Ja, visst är det så. Och här i detta området där vi nu bygger där finns ju också företag, oftast lite mindre företag, men de är också självklart i behov av fiberanslutning så att de kan driva sina företag här framöver.

Maria: Vissa äldre i min omgivning har frågat: ska jag ansluta mig till fiber? Vad brukar du säga kring det?

Monika: Jag tycker att man ska göra det. Sen är det ju alltid upp till var och en. Det höjer ju värdet på fastigheten. Vi märker det tydligt nu att är det någon som valt att inte hoppa på och det blir en ny ägare till huset så hör de av sig direkt och säger varför har inte jag fiber här? Men då har man ju möjlighet att göra en efteranslutning, som det heter.

Vi har inte problem att sälja in fiberanslutning idag, för de flesta vill ha det. Det är mycket på grund av att man vill kanske kunna jobba hemifrån och man vill kunna driva företag. Framförallt på landsbygden så märker jag att man vill ha fiberanslutning. Där kan det ibland vara dålig mobiltäckning. Telia har ju stängt sina stationer, telestationer, och släckt ner kopparnätet. Där märker vi tydligt att intresset ökar för fiberanslutning.

Maria: Då har ni tryck på er helt enkelt?

Monika: Ja, det har vi. Det kan man säga. Vi prioriterar de områden som kommunen bygger ut. De prioriteras i den ordningen att har nu Telia stängt ner kopparnätet så prioriteras det området. Men det prioriteras också efter hur stort intresset är.

Maria: Jobbar ni efter något specifikt mål?

Monika: Ja, det gör vi. Vi har ju samma mål som regeringen, att år 2025 så bör alla fått möjlighet till höghastighetsbredband, som fiberanslutning heter. Det tror jag vi kommer att nå.

Maria: Det här med teknikutvecklingen, det går ju så himla snabbt idag. Kommer man behöva bygga om sen tror du?

Monika: Det kan man behöva göra. Det är svårt att veta idag hur exakt man kommer behöva göra det. Men idag där Tomelilla kommun bygger, där bygger vi en fiber till varje hus och här kan vi behöva kompletterar med två fiber till varje hus, att man även bygger in välfärdsbredband. Och då har vi byggt på det sättet att det är fullt möjligt att göra det.

Maria: Vad är välfärdsbredband?

Monika: Ja, välfärdsbredband det är att man har kontakten med kommunen. Att hemtjänsten inte behöver köra ut till de äldre och titta till dem hela tiden, utan man kan ha direktuppkoppling med dem. Till exempel med värmekamera eller larm. Nu går jag in på lite osäkert område för jag kan inte specifikt om vård och omsorg. Men det är att man ska ha servicen till de boende från kommunen.

Maria: När man väl har fått tillgång till den här infrastrukturen så kan man koppla på en massa saker med digital service och hemtjänst kanske. Du är ju också projektledare för digital kommunal service.

Monika: Precis, precis.

Maria: Men innan du ska prata om det så är jag lite nyfiken, för du är byggnadsingenjör och Tomelillatjej.

Monika: Ja.

Maria: Vad var det som gjorde att du blev intresserad av att jobba med det här med digitaliseringsfrågor?

Monika: Ja, jag jobbade egentligen i Lund då. Jag kommer ju från Tomelilla, jag är uppvuxen på landet. Pluggade i Lund ett par år, blev civilingenjör och har också forskat inom byggbranschen ett par år, om noggrannhet inom byggbranschen.

Maria: Oj, som en alldeles egen podd.

Monika: Så jag har glidit in på det här med fiber och sedan digitalisering. När jag jobbade i Lund så kände jag att jag ville tillbaka till Tomelilla. Jag träffade min man i den vevan också. Han kommer också från Tomelilla. Vi ville bo i Tomelilla och jobba i Tomelilla, och då sökte jag jobb på kommunen. Jag jobbade på samhällsbyggnad först i ett år och sen fick jag frågan om jag ville bli projektledare för fiberutbyggnaden.

Maria: Du tyckte det lät spännande.

Monika: Det lät väldigt spännande. När vi då bygger den här infrastrukturen så kommer digitalisering efter det. Här vi vill ju kunna leverera tjänster som är enkla för kommuninvånarna. Det hänger ihop det här med fiberutbyggnad och digitalisering. Det är roligt att kunna ge service.

Maria: Det här Digital kommunal service-projektet, vad ska det syfta till?

Monika: Där är tre mål i det här projektet. Det är ett tre-årsprojekt. Vi började med det i höstas. Här ska vi då bygga upp bland annat ett digitalt nav. Vi har fått en del pengar beviljade från Europeiska regionala utvecklingsfonden, närmare bestämt 5,2 miljoner till att göra digitala insatser. Det är vi väldigt glada för.

Tack vare de här pengarna så har vi bland annat kunnat anställa en systemarkitekt som jobbar heltid med att bygga upp det här navet. I det här navet kommer vi att koppla gamla system med nya system tillsammans med nya digitala medarbetare, robotar, så att det blir en helhet. Det ska vara en väg in till kommunen där allt hamnar i ett och samma ärendehanteringssystem.

Maria: Tack vare att ni kan ha en egen systemarkitekt så kan ni verkligen bygga det efter behoven.

Monika: Exakt. Precis. Så det andra målet i projektet är att vi ska utveckla minst tio automatiserade e-tjänster kopplade till det här navet. Här är vi inte färdiga, utan här håller vi på att kartlägga vilka e-tjänster det ska vara. Men syftet är att det ska vara enkelt för invånarna. Och det tredje - nu glider jag in lite på det - det tredje målet är att vi ska hitta metoder för att förebygga digitalt utanförskap.

Maria: Ja, vad bra. För när man pratar om utveckling i välfärden, samhället och kommunen så är det ju såklart med en massa e-tjänster som gagnar så många. Men de som inte kan och känner sig rädda och osäkra, hur ska ni jobba med dem?

Monika: I projektet så har vi faktiskt en aktivitet som heter fokusgrupp för digitalt utanförskap. Här vill vi passa på att bjuda in. Man få väldigt gärna anmäla sitt intresse till oss om man vill vara med i det här arbetet och påverka så att de här e-tjänsterna blir enkla. Layouten ska vara enkel och så vidare. Det ska helst inte gå att göra fel. Vill man då anmäla sitt intresse och vara med i det här arbetet så får man gärna kontakta Tomelilla direkt. Det gör man antingen genom att mejla till kommun@tomelilla.se eller ringa 0417-180 00.

Maria: Då säger man ”jag vill vara med i den här testgruppen för att testa olika e-tjänster” helt enkelt?

Monika: Precis. Man är mycket välkommen med en sådan intresseanmälan. Det är roligt om vi får in det.

Maria: Det var en bra efterlysning. Det verkar som att ni jobbar väldigt nära vad invånarna vill ha. Hur gör ni kartläggningen över vilka automatiserade tjänster som kommer att…

Monika: Här tittar vi på de mest frekventa efterfrågningarna. Vad är det man är i kontakt med en kommun för egentligen? Nu, som sagt, så har vi inte kommit så långt med den men det kan till exempel vara ansökan om förskoleplats, medborgarinitiativ, enklare bygglovsärenden och mycket mer. De e-tjänster som kommer att prioriteras är de som är lätta att få igång nu direkt och testas. Sen kommer vi bygga vidare på det.

Maria: Låter jättespännande. Låter också spännande med robotkollegor.

Monika: Precis. Det har vi snart här, förhoppningsvis. Vi är faktiskt en av de första kommunerna i Sverige, eller bland de första kommunerna i Sverige som kommer att ha den här Kommun-Kim, som roboten heter. Det står för ”Kommunen informerar medborgarna”. Så det är lite klyftigt, namnet.

Maria: Jag tyckte det var lite klyftigt också att Kim kan vara både ett tjejnamn och ett killnamn.

Monika: Det är en tanke med det också. Här jobbar vi nu med att få Kommun-Kim på plats. Vi vet ingen annan i Skåne som jobbar med det än. Det hade varit roligt om vi hade varit den första kommunen i Skåne som har Kommun-Kim. Det som är lite speciellt med Kommun-Kim är att den samarbetar med de andra kommunerna som också har Kommun-Kim. Den lär sig hela tiden vilka frågor som ställs ofta, vilka de enklaste frågorna är. Meningen är att den ska svara på de enklaste frågorna så att Tomelilla direktpersonalen kan frigöra tid till att verkligen vara en service för de invånare som kommer in och besöker oss och så vidare.

Maria: Ju fler frågor man ställer till Kim desto bättre blir hen helt enkelt.

Monika: Exakt. Så är det uppbyggt.

Maria: Så det är helt enkelt upp till invånarna att höra av sig och fråga på?

Monika: Ja, det är det. Det ska bli roligt att testa den. Som sagt den är ju ny, den får vara i upplärningsskedet. När vi får den här Kommun-Kim det vet vi inte än.

Maria: Vad roligt jobb du har, tänker jag. Det händer mycket.

Monika: Det är verkligen utveckling. Det är jättekul.

Maria: Tusen tack att vi fick ta del av ditt jobb, Monika.

Monika: Det var så lite så. Det var roligt att berätta om det.

Du har nu lyssnat till Tomelillapodden. En podcast om arbete och livet i Tomelilla på Österlen.

(Musik)