16:18 Alkohol- och drogmissbruk
Riktlinjer mot alkohol och drogmissbruk
Tomelilla kommun vill som arbetsgivare skapa en god arbetsmiljö för sina anställda i vilken de anställda ska för kommunens medborgare ge god och effektiv service av hög kvalitet.
Alla anställda i Tomelilla kommun ska vara alkohol- och drogfria under arbetstid, och inte vara påverkade av ett alkoholnyttjande och/eller drogmissbruk på sin fritid.
Alla konferenser, kurser och representation bör hålla en så låg alkoholpositiv profil som möjligt, alkoholfria alternativ ska alltid finnas. Alkoholism skall klassificeras som en behandlingsbar sjukdom.
Förhållningssätt och guide kring arbetet mot alkohol och droger inom Tomelilla kommun ska följa samma intentioner som de för Tomelilla, Simrishamn och Sjöbo gemensamma riktlinjer för tobaks-, alkohol- och drogförebyggande arbete.
Tomelilla kommuns rutin vid alkohol- och drogmissbruk
Hantering när en medarbetare uppträder påverkad på arbetsplatsen
- En medarbetare som uppträder påverkad, med "dagen-efter-effekt" eller förtär berusningsmedel på arbetsplatsen ska omedelbart avvisas från arbetsplatsen. Avvisningen från arbetsplatsen ska ske av ansvarig chef (verksamhetschef eller enhetschef), som också ska se till att medarbetaren på ett betryggande sätt kommer hem. Dokumentation av händelsen ska ske av ansvarig chef.
- Den fackliga organisationen/skyddsombud ska därefter informeras om händelsen av ansvarig chef.
- Om medarbetaren inte kommer till arbetsplatsen eller inte heller meddelar sig nästföljande arbetsdag ska ansvarig chef ta kontakt med medarbetaren.
- När medarbetaren kommer tillbaka till arbetsplatsen ska närmaste chef (eventuellt tillsammans med facklig representant om medarbetaren så önskar) ha ett samtal om det inträffade. Syftet är dels att klarlägga orsakerna till det som hänt, dels att informera om vilka åtgärder som kommer att vidtas vid upprepning. Informera också om att lön inte utbetalas för den tid som medarbetaren varit frånvarande p.g.a. alkohol- och/eller drog-påverkan. Klargör att arbetsplatsen är alkohol- och drogfri och att uppträda påverkad på arbetsplatsen är en form av misskötsamhet, som i sin tur kan leda till disciplinära åtgärder som skriftlig varning och uppsägning/avsked. Om det inträffade bedöms som en engångsföreteelse vidtas inga ytterligare åtgärder. Är händelsen ingen engångsföreteelse ska åtgärder vidtas (även eventuella disciplinära sådana) och rehabilitering inledas enligt nedan. Dokumentation av mötet ska ske av närmaste chef.
Åtgärder
Att närmaste chef följer upp ett missbruksproblem genom att ge stöd i olika former samt att ställa krav på medarbetaren är lika viktigt som att ingripa i en akut situation. Målet är att hjälpa medarbetaren att komma ifrån sitt missbruksproblem.
Om medarbetaren förnekar påverkan kan alkotest/provtagning göras via företagshälsovården. Om företagshälsovården inte finns tillgänglig just vid det akuta tillfället kan långtidstest göras i efterhand (också via företagshälsovården). Om medarbetaren vägrar att göra alkotest/provtagning ska medarbetaren betraktas som påverkad.
Lön ska inte utbetalas för den tid som medarbetaren varit frånvarande på grund av alkohol- och/eller drogpåverkan.
Att uppträda påverkad på arbetsplatsen är en form av misskötsamhet, som i sin tur kan leda till disciplinära åtgärder som skriftlig varning och uppsägning/avsked.
Alkohol- och drogmissbruk ska hanteras på samma sätt som vid sjukdom. Om rehabilitering krävs ska en rehabiliteringsplan upprättas i samråd med medarbetaren. Lämpliga rehabiliterings- och stödåtgärder kan vara:
- regelbundna besök hos föetagshäsovåden för stödsamtal
- att blåsa i alkomäare på arbetsplatsen
- hjälp med medicinering och behandling hos företagsläkare
- behandling på behandlingshem
- anpassning av arbetsuppgifter
- delta i möten med exempelvis Anonyma Alkoholister (AA), Länkarna och Anonyma Narkomaner (NA)
- stödsamtal
Kontakta alltid HR-avdelningen och företagshälsovården som bistår med hjälp och stöd, innan du som chef beslutar om rehabiliterings- och stödåtgärder.