Semester och frånvaro
Personec självservice är systemet vi använder för lön och semester. Har du andra frågor gällande Personec självservice så prata i första hand med din arbetsledare.
Ledighet och semesterväxling
Här ansöker du om semesterväxling i vår e-tjänst Länk till annan webbplats.
Så här lägger du till frånvaro i Personec självservice
1. Välj kalender i menyraden i Personec. Klicka på plustecknet i hörnet på det datum du vill anmäla frånvaro eller semester för, och välj frånvaro i fönstret "lägg till ny aktivitet".
![Röd pil visar fönstret "lägg till ny aktivitet" när du klickat på ett datum i kalendern](/images/18.6828ad7418851668c2048768/1713337489022/fr%C3%A5nvaro%20kalendern%202.webp)
2. Välj orsak till frånvaro i rullgardinen. Lägg till övrig information vid behov och klicka sedan på spara.
![Fönster "lägg till frånvaro" syns, här väljer du orsak startdatum, starttid, slutdatum, sluttid och omfattning i procent. Spara eller avbryt kan du välja längst ner i fönstret.](/images/18.6828ad7418851668c2048767/1713337484303/fr%C3%A5nvaro%20kalendern%201.webp)