Anti-pilot
Att genom en anti-pilot avveckla en process i verksamheten kan effektivisera vårt arbetssätt och öppna våra ögon för nya lösningar.
Tidsram: pågående
Innovationsaspekt: förbättra
För att få plats för nya lösningar måste vi samtidigt ta bort och sluta göra sådant som inte fungerar så bra eller som inte behövs längre. Detta kan tyckas självklart, men det finns flera studier som visar att vi ofta upplever det som svårare och jobbigare att ta bort något än att lägga till något. Speciellt om det är något vi har investerat tid, pengar eller andra resurser i.
Att sluta tvärt med ett arbetssätt eller verksamhet kan uppfattas som något riskfyllt och skrämmande. Därför använder vi en metod för att under en begränsad tid kunna testa vad som händer om vi slutar eller stänger ner något – innan vi gör det slutgiltigt. Det kallas att göra en anti-pilot.
Metoden och materialet är framtaget av Ulrika Lundin, tidigare verksamhetsledare på Innovationsguiden, SKR.